مصاحبه با خلبان بالگرد نبوغ در مریخ
پرواز در مریخ چگونه است؟
کوتاه کننده لینک: سایت خبری ˮاشپیگلˮ بتازگی مصاحبه ای با ˮهاوارد گریپˮ(Håvard Grip) خلبان ارشد پروژه ˮنبوغˮ از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا(JPL) داشته است. گریپ در این مصاحبه درباره مطالبی مانند بزرگترین خطرات پیش روی بالگرد مریخی ˮنبوغˮ و آنچه که می توانیم از پروازهای آن یاد بگیرند صحبت کرده است.
به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اشپیگل، قبل از پرداختن به این مصاحبه می خواهیم بطور مختصر درباره "هاوارد گریپ" خلبان ارشد این پروژه بگوییم.
هاوارد گریپ در آزمایشگاه پیشرانش جت در پسادینا، کالیفرنیا که بعنوان مرکز کنترل کاوشگرهای ناسا فعالیت می کند، مشغول به کار است. گریپ خلبان ارشد بالگرد مریخی نبوغ که تا حالا هفت پرواز موفقیت آمیز در سیاره سرخ داشته، است. وی از دانشگاه علم و فناوری نروژ در تروندهایم فارغ التحصیل شده است و الان نیز هم در آنجا و هم در دانشگاه ایالتی واشنگتن تدریس می کند. او قبلاً در موسسه تحقیقاتی "SINTEF" نروژ در تروندهایم کار می کرد. وی در آنجا در قسمتی از یک پروژه مشارکتی با شرکت خودروساز آلمانی "دایملر" کار می کرد.
در ادامه پرسش های سایت اشپیگل و پاسخ های هاوارد گریپ را می خوانید:
اشپیگل: سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی بتازگی یک کد فرودگاهی جدیدی به نام "JZRO" را به فهرست خود افزوده است. از نظر شما این کد به چه معناست؟
گریپ: این کد مخفف نخستین پروازگاه فرازمینی در دهانه جزرو در مریخ است. این برای من مدلول خاصی دارد، نه فقط به این علت که ما نبوغ را در آنجا به پرواز درآوردیم بلکه به این علت که من چندین هفته شب و روز وقتم را صرف انتخاب آن مکان خاص کردم. یکی از نقش های من درست بعد از فرود مریخ نورد "استقامت" در مریخ، هدایت کار برای یافتن آن پروازگاه بود. من زمان زیادی را صرف مطالعه و اندازه گیری سنگ ها و سنگریزه ها کردم تا بتوانم مکان عالی برای انجام این کار را شناسایی کنم. بدین سبب بله آن مکان واقعاً در قلب من جایگاه ویژه ای دارد.
چه چیزی آنجا را به یک مکان خاص تبدیل نموده است؟
گریپ: ما می خواستیم مکانی را پیدا نماییم که نسبتا نزدیک محل فرود استقامت باشد. ما همیشه امیدوار بودیم که بتوانیم مکانی که خیلی دور نباشد را پیدا نماییم، بدین سبب بلافاصله آنجا را شناسایی و جستجوی آن منطقه را شروع کردیم. این واقعیت که ما توانستیم جایی در نزدیکی فرود مریخ نورد پیدا نماییم در نوع خود یک مزیت بزرگ بود. این مکان از هر لحاظ بسیار عالی بود. علاوه بر آنکه زمین آن قسمت صاف بود و از این لحاظ مشکلی برای پرواز بالگرد نداشت بافت خوبی هم داشت که این مساله سبب می شد دوربین های ناوبری بتوانند آنجا را خوب بررسی نمایند و این همان چیزی است که نبوغ به آن نیاز دارد تا بتواند نحوه و مکان پرواز را تعیین کند.
۱۹ آوریل برای نخستین بار یک وسیله ساخت بشر در آسمان یک سیاره دیگر به پرواز درآمد و شما خلبان اصلی آن بودید. در آن لحظه چه حسی داشتید؟
گریپ: این برایم همانند یک تسکین دهنده فوق العاده بود. من هفت یا هشت سال از زمانم را بر روی این پروژه گذاشتم و همیشه این نگرانی ها را داشتم که اگر در این مورد یا آن مورد اشتباه کرده باشم چه خواهد شد؟ اگر هنگام بلند شدن بالگرد از سطح زمین نیروی باد به آن غلبه کند و یا این که بخواهد خیلی زودتر فرود بیاید چه اتفاقی می افتد؟ فهرستی از صدها نگرانی کوچک مختلف از این قبیل وجود دارد که در آن زمان که بالگرد پرواز کرد، در یک لحظه همه آنها از بین رفتند. بالگرد نبوغ وظیفه خودرا به خوبی انجام داده است. این شاید قوی ترین احساسی بود که تجربه کردم چونکه همه آن نگرانی ها ناگهان از پنجره به بیرون رفتند.
پرواز در مریخ چگونه است؟
گریپ: در دست داشتن امور از دوردست و صدها میلیون کیلومتر دورتر واقعاً حس خوبی دارد. این کاری جادویی است و در این کار باید همه موارد در نظر گرفته شود. شما دستوراتی را بر روی بالگرد بارگذاری می کنید و در حالی که این دستوراتی که وارد کردید دستورات پرواز بوده است سپس اهتمام می کنید به رختخواب بروید. سپس بعد ساعاتی باردیگر بیدار می شوید و داده هایی را از آن دریافت می کنید.
ارسال دستورات فرمان به مریخ در یک جهت واحد حدود هشت دقیقه طول می کشد. این بدان معناست که بالگرد اساساً باید خودش پرواز کند. بدین سبب آیا خلبان ارشد بودن یک عنوان افتخاری نیست؟
گریپ: کار اصلی من از زمان شروع پروژه، هدایت بر روند توسعه آن الگوریتم هایی بوده که بالگرد هنگام پرواز آنها را اجرا می کند. خلبانی کردن بالگرد نقطه اوج آن کار است، برای اینکه بالگرد به شخصی نیاز دارد که آن الگوریتم ها را فرماندهی و کنترل کند. بالگرد تصمیم نمی گیرد که چه موقع و در چه مکانی پرواز کند و آیا شرایط هوایی مناسب می باشد یا خیر. بالگرد نمی تواند تعیین کند که تا چه حد از سطح سیاره ارتفاع بگیرد و در پرواز چه سرعتی داشته باشد. نکته دیگر این که نمی تواند تعیین کند زمینی که در آن پرواز می کند مناسب می باشد یا خیر. بدین سبب تمام این برنامه ریزی ها از زمین انجام می شود.
تا چه اندازه می توانید بر رفتار بالگرد در مریخ تأثیر بگذارید؟
گریپ: ما راه های زیادی برای تأثیرگذاری بر بالگرد داریم. صدها یا هزاران پارامتر وجود دارد که می تواند آن کار را انجام دهد. قبل از پرتاب برای تنظیم بیشتر این موارد زمان قابل توجهی را در زمین صرف کرده ایم. بدین سبب ما اهتمام می نماییم تنها مواردی را که در پروازها لازم است تغییر دهیم. ما نقطه مسیرهایی که مکان پرواز بالگرد را کنترل می کنند، بررسی می نماییم. ما تعیین می نماییم که کجا در طول مسیر عکس ثبت کند. ما همین طور باید میزان مصرف انرژی مورد نیاز را تخمین بزنیم و بعد از فرود باید بررسی نماییم که آیا همه سیستم ها سالم و آماده پرواز بعدی هستند یا خیر.
پروازهای پس از پرواز اول پیچیده تر شده اند. نبوغ به ارتفاعات بالاتری رفته است، با سرعت بیشتری سفر کرده و با هر بار برخاست مسافت بیشتری را طی کرده است. چالش برانگیزترین پروازها تا حالا کدام بوده است؟
گریپ: پرواز ششم کاملا چالش برانگیز بود. ما یک ارتفاع بالا و سرعت زمینی و یک مسیر پیچیده را انتخاب کردیم و سپس ناهنجاری رخ داد.
بالگرد آنطور که باید رفتار نمی کرد درست است؟
گریپ: دقیقاً. مدتی در حین پرواز به شدت به عقب و جلو می رفت. دلیل آن ناهنجاری زمان بندی بود و این برای یک وسیله نقلیه سریع مانند نبوغ یک مشکل است. بالگرد باید مانورهای خودرا با سرعت بسیار زیادی تنظیم کند برای اینکه طبیعتاً ناپایدار و کوچک است و پویایی سریعی دارد. اگر زمان بندی نادرست باشد، مشکلی رخ می دهد.
این مشکل به سبب وجود اشکالی در یکی از تصاویر ثبت شده توسط دوربین مسئول ناوبری به وجود آمد؟
گریپ: دوربین ناوبری به نبوغ کمک می نماید تا از موقعیت مکانی درکی به دست آورد. اما یک تصویر ثبت شده از این دوربین از دست رفت. این نباید به خودی خود مشکل ساز می شد. اما تمام تصاویری که بعد از آن به دست آمده دارای مهر زمانی اشتباه نیز هستند. ما می توانیم مشکل از دست رفتن یک تصویر را تحمل نماییم اما وقتی جریانی از تصاویر با مهر زمانی اشتباه را دریافت می نماییم کار رصد و مقایسه برای الگوریتم ها کمی پیچیده میشود.
شما حتی بعد از آن مورد موفق شدید تا آنرا ایمن روی مریخ فرود آورید و نبوغ به هدفی که برای آن تولید شده بود، رسید تا نشان دهد که پرواز حتی در جو نازک مریخ امکان پذیر است. بدین سبب در آینده چند پرواز مجاز دیگر خواهد داشت؟
گریپ: هنوز نمی دانیم. ما در ابتدا برای حداکثر پنج پرواز برنامه ریزی می کردیم که حال از آن تعداد عبور کردیم. یک تاریخ اختتام در نظر داریم و آن شاید در ماه آگوست باشد. اما تا آن زمان تلاش خواهیم کرد تا جایی که ممکنست پروازهای بیشتری انجام دهد.
تا حالا چه چیزی از پروازهای نبوغ آموخته اید که ممکنست به انجام ماموریت های آینده کمک کند؟
گریپ: ما می خواستیم به خودمان و دیگران ثابت نماییم که واقعاً می توانید پرواز کنید و یک بالگرد را در مریخ اداره کنید. حالا با چشمان خود می بینید که بالگرد واقعاً درحال پرواز است و کارش را خوب انجام می دهد. این عملکرد او امکان انجام ماموریت های آینده را بیشتر می کند. ما می توانیم اطمینان داشته باشیم که رویکرد ما موثر است و این بدان معناست که می توانیم در آینده بالگردهای تواناتر را طراحی نموده و به مدلها و فرایندهای خود ایمان بیشتری داشته باشیم.
در ماموریت های آینده مریخ از بالگردها می توان برای چه موضوعی استفاده کرد؟
گریپ: چند نکته در این زمینه وجود دارد. یک این که بالگردها می توانند بعنوان پلت فرم های ایده آل عملیات شناسایی عمل کنند. هنگامی که انسان به مریخ می رود، آنها می توانند سیاره را برای مریخ نوردان یا حتی فضانوردان آینده جستجو کنند. ما همین طور در فکر امکان ساخت بالگردهای بزرگتر و تواناتر هستیم که بتوانند ابزارهای علمی را به مکان هایی مانند صخره های شیب دار که با سطح نوردان نمی توان به آنها دسترسی پیدا کرد، برسانند. حتی ایده هایی جهت استفاده از بالگرد برای کشف غارهای مریخ وجود دارد.
حالا بنظر می رسد نبوغ در وضعیت خوبی قرار دارد. آیا هدف نهایی شما این است که از این بالگرد آنقدر استفاده کنید یا آنقدر به آن فشار آورید که در نهایت سقوط کند؟
گریپ: ما بطور قطع آنرا عمداً نابود نمی نماییم. اما ممکنست زمانی پیش بیاید که ما آنرا تا حدی بهره برده باشیم که بعد از آن فرود ایمنی نداشته باشد. نبوغ وظیفه خودرا برای اثبات دلیل هدف ارسالش به آنجا، انجام داده است. بدین سبب مهم نیست که چه اتفاقی می افتد. من از نحوه تحقق ماموریت بسیار خوشحالم.
منبع: كوتاه كننده لینك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب