سوخت گیری ابدی كاوشگرها با سوخت بخار!

كوتاه كننده لینك: محققان آمریكایی موفق به ابداع نوعی از فضاپیما با سوخت بخار آب شده اند كه می تواند سوخت خودرا تا همیشه از فضا تامین كند.

به گزارش كوتاه كننده لینك به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، یك تیم از محققان دانشگاه فلوریدای مركزی(UCF) و موسسه "هانی بی روبوتیكس"(Honeybee Robotics) در كالیفرنیا یك نمونه اولیه از كاوشگر فضایی مبتنی بر بخار آب را تولید كرده اند.

این اختراع امكان دارد یك گام بزرگ رو به عقب به نظر برسد، اما در واقع این فضاپیما موسوم به "WINE" با استفاده از آب بعنوان سوخت می تواند از یخ جمع شده روی سیارك ها و دیگر اجرام به صورت نامحدود برای تامین سوخت خود استفاده نماید.

اكتشاف در فضای عمیق طی 60 پارسال با بازدید از تعداد بسیار كمی از سیاره ها، اقمار، دنباله دارها و سیارك ها همراه شده است. انسان تابحال كاوشگرهایی را تا فاصله 21.7 میلیارد كیلومتری زمین فرستاده است، اما در عین حال، ماجراجویی های رباتیك بشر همواره با یك چالش به نام "محدودیت سوخت" محدود شده است.

یك فضاپیما برای سفر به فضای میان سیاره ای باید سوخت كافی داشته باشد. این سوخت می تواند به شكل پیشران های شیمیایی باشد كه احتراق می یابند و نیروی زیادی تولید می كنند و یا از راه یون ها با پیشرانی به وزن یك سكه كه آن آتش را برای ماه ها زنده نگه می دارد.

اما هر چقدر هم كه یك سوخت مثل سوخت مایع، پایدار باشد، یك قانون وجود دارد و آن هم این است كه بالاخره یك زمان این سوخت به اختتام می رسد و در این نقطه ماموریت فضایی به آخر خط می رسد.

حالا فضاپیمای WINE می تواند منابع سوختی مورد نیاز خودرا كه همان آب است از سطح ماه، عطارد، پلوتو، سیارك ها یا دنباله دارها استخراج كند و آنرا برای تولید بخار و نیروی محركه استفاده نماید.

این فضاپیما به اندازه یك مایكروویو خانگی است و طوری طراحی شده است كه از پنل های خورشیدی برای تامین انرژی در داخل منظومه شمسی و ژنراتور رادیو حرارتی هسته ای (RTG) در بیرون از آن استفاده نماید.

با وجود محدودیت عرضه انرژی، "WINE" قادر خواهد بود با هر توقف در سیاره یا دیگر اجرام میزبان به صورت نامحدود بازسوخت گیری كند و به سفر خود ادامه دهد.

تیم سازنده می گوید توسعه این فضاپیما نه تنها موجب افزایش مدت ماموریت می شود، بلكه هزینه های اكتشاف فضا را باز می كاهد.

یكی از اعضای تیم سازنده می گوید: هر بار كه آغاز به ساخت یك فضاپیمای رایج می نماییم، هزینه و زمان زیادی را صرف آن می نماییم. حالا "WINE" طراحی شده است تا دیگر مشكل سوخت نداشته باشد، بدین سبب اكتشاف ارزان تری خواهیم داشت. همین طور به ما امكان می دهد كه در یك زمان كوتاه تر كاوش نماییم، برای اینكه مجبور نیستیم سال ها منتظر ساخت و رسیدن یك فضاپیمای جدید به مقصد مورد نظر باشیم.

پروژه "WINE" بعنوان بخشی از برنامه انتقال فناوری های كوچك كسب و كار ناسا، هم اكنون به دنبال شریك برای تولید این فضاپیما و آزمایش آن در فضا است.

1397/10/25