کشف عناصر سنگین تر از آهن در جو 2 سیاره فراخورشیدی

به گزارش کوتاه کننده لینک، دو سیاره فراخوشیدی که تا پیش از این هم باعث تحیر ستاره شناسان شده بودند و سوالاتی را در ذهن آنها بوجود آورده اند حالا با مشخص شدن بارش عنصرهای سنگین تر از آهن(باریم) در جو آنها به این معماها افزوده اند.

به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک کشف جدید در مورد سیارات فراخورشیدی WASP-۷۶ b و WASP-۱۲۱ b که قبلاً هم بعنوان اجرام عجیب و غریبی در کیهان شناخته شده اند، سؤالات بیشتری را در مورد ترکیب این اجرام آسمانی در ذهن ستاره شناسان بوجود آورده است.
ستاره شناسانی که این جفت سیاره را مطالعه می کنند، سنگین ترین عنصری را که تابحال در جو یک سیاره فراخورشیدی یافت شده است، کشف کرده اند که چندین برابر سنگین تر از آهن است و نشان داده است که این سیارات بسیار داغ مشتری مانند حتی عجیب تر از آن چیزی هستند که تصور می شود.
دو سیاره فراخورشیدی مورد بررسی در این مطالعه با اکتشافات چشم گیر بیگانه نیستند. هر دوی آنها به دور ستاره های میزبان خود در مجاورت و نزدیکی آنها می چرخند و بشکلی باورنکردنی داغ هستند و دمای اتمسفرهای آنها به بیشتر از ۲۴۰۰ درجه سانتی گراد می رسد و به اندازه ای داغ هستند که فلزاتی مانند آهن را تبخیر و آنها را به جو پرتاب می کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ حتی نشان داد که این آهن تبخیر شده می تواند توسط بادهای جوی منتقل شود و بعنوان بارانی از آهن به سطح این سیارات ببارد.
دانشمندانی که از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا برای مطالعه سیارات فراخورشیدی WASP-۷۶ b و WASP-۱۲۱ b استفاده می نمایند، حالا به کشف گیج کننده دیگری دست یافته اند. ستاره شناسان از این تلسکوپ برای تحلیل و بررسی نور ستارگان که از اتمسفر این سیارات عبور می کند، استفاده کردند که آنها را قادر به شناسایی عناصر شیمیایی پنهان در آنها کرد.
این مطالعه نشان داد که عنصر باریم در جو فوقانی آنها وجود دارد که ۲.۵ برابر سنگین تر از آهن است.
محققان این کشف را «گیج کننده و غیرمعمول» توصیف می کنند، چون که عناصر سنگینی مانند این چیزی نیستند که انتظار داشته باشید در لایه های بالایی جو یک سیاره پیدا کنید.
الیویر دمانجون یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح داد: با عنایت به گرانش بالای این سیارات، ما انتظار داریم عناصر سنگینی مانند باریم به سرعت به لایه های پایینی جو آنها سقوط کنند.
باریم قبلاً در هیچ سیاره فراخورشیدی مشاهده نشده بود و ازاین رو محققان به صورت خاص به دنبال آن نبودند.
این کشف بی نظیر نشان داده است که این دسته از سیارات فوق داغ و مشتری مانند حتی عجیب تر از آن چیزی هستند که ما فکر می کردیم و سؤالات جدیدی را در مورد ساختار جو متلاطم آنها بوجود می آورد که دانشمندان امیدوارند با ابزارهایی مانند تلسکوپ بسیار بزرگ اروپا به آنها پاسخ دهند.

1401/07/26