URL



فناوری ناسا برای شارژ ۵ دقیقه ای خودرو های الکتریکی

فناوری ناسا برای شارژ ۵ دقیقه ای خودرو های الکتریکی

کوتاه کننده لینک: پژوهش جدیدی که در ˮدانشگاه پردوˮ انجام شده است، نشان میدهد که شاید بتوان با کمک یکی از فناوری های ناسا، خودرو های الکتریکی را در عرض پنج دقیقه شارژ کرد.


به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، یک فناوری ناسا که برای ماموریت های ماه، مریخ و فراتر از آن توسعه یافته است، می تواند یک وسیله نقلیه الکتریکی روی زمین را تنها در پنج دقیقه با خنک کردن گرمای تولیدشده توسط رسانای حامل جریان الکتریکی شارژ کند.
پژوهشگران "دانشگاه پردو"(Purdue University) با بهره گیری از ماژول موسوم به "FBM" ناسا به عنوان یک طرح اولیه، میزان گرمای عبوری از سیم ها را بطور شایان توجهی کاهش دادند.
از آنجائیکه برق رسانی به یک وسیله نقلیه در یک ایستگاه شارژ حداقل ۲۰ دقیقه طول می کشد، خیلی از مردم به سبب راحتی ترجیح داده اند از خودرو های بنزینی خود بهره گیرند اما این سیستم جدید، یک خودرو را سریع تر از آن چه لازم است، شارژ می کند.
ایالت هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک که درحال ممنوع کردن فروش خودرو های جدید بنزینی تا سال ۲۰۳۵ هستند، احتمالاً از این فنآوری استقبال می کنند.
این سیستم تولید شده توسط ناسا در ابتدا برای "ایستگاه فضایی بین المللی"(ISS) ابداع شد و برای اطمینان از موفقیت آن در ماموریت های فضایی آینده، در وضعیت ریزگرانش آزمایش شده است.
ایده ورای فناوری مورد نظر این است که لابراتوار درحال گردش و سایر فضاپیماها به صورتی فناوری نیاز دارند که بتواند گرما را بطور مؤثر در سراسر سیستم ها منتقل کند؛ در غیر این صورت سیستم ها ممکنست بسوزند.
این مساله مورد علاقه "عصام مداور"(Issam Mudawar)، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه پردو قرار گرفت. وی در سال ۲۰۲۱، نمونه اولیه ای را ساخت که بتازگی اعلام گردید در تامین انرژی خودرو های الکتریکی موفق است.
پژوهشگران دانشگاه پردو با بهره گیری از یک روش خنک کننده جایگزین، کابل شارژی را طراحی کردند که می تواند با حذف ۲۴.۲۲ کیلووات گرما، جریانی ۴.۶ برابر بیش از سریع ترین شارژرهای برقی موجود در بازار عرضه نماید.
این ماژول شبیه به یک ایستگاه شارژ در دنیای واقعی است برای اینکه یک پمپ، یک لوله با قطر مشابه کابل شارژ واقعی، کنترل ها و سیستم های دقیق، همراه با میزان جریان و دمای مشابه را در بر دارد.
ناسا در اطلاعیه ای اعلام نمود که استفاده از این فنآوری جدید، به کاهش بی سابقه زمان مورد نیاز برای شارژ یک وسیله نقلیه انجامیده و ممکنست یکی از موانع کلیدی را برای پذیرش خودرو های الکتریکی در سراسر جهان برطرف کند.
بااینکه ایالت های آمریکا بر طبل ممنوعیت خودرو های جدید بنزینی می کوبند اما افراد بسیاری به خاطر نامشخص بودن تعداد ایستگاه های شارژ مورد نیاز برای تامین توان کافی ده ها هزار وسیله نقلیه الکتریکی جدید و اطمینان از انتقال آنها از نقطه A به نقطه B، از نحوه ی اجرای این طرح خسته شده اند.
کالیفرنیا اولین ایالتی بود که ماه گذشته این دستور را اجرا کرد که بر طبق آن، ۳۵ درصد از وسایل نقلیه مسافربری جدید فروخته شده در این ایالت تا سال ۲۰۲۶، به تولید آلایندگی صفر می رسند. سپس، ۶۸ درصد خودرو ها تا سال ۲۰۳۰ و نهایتاً ۱۰۰ درصد خودرو ها پنج سال بعد از آن به این توانایی خواهند رسید. با این وجود، بیش از ۱۷ میلیون خودروی ثبت شده در این ایالت، خودرو های تولید شده بعد از سال ۲۰۱۰ هستند که ۳.۲ میلیون خودرو هیبریدی و حداقل ۷۰۰ هزار خودرو تمام الکتریکی را در بر دارند.
نیویورک نیز از همین سهمیه برای رسیدن به ممنوعیت کامل در سال ۲۰۳۵ پیروی می کند اما اینکه چگونه می خواهد هزاران وسیله نقلیه الکتریکی را در شهری که فاقد مسیرهای خصوصی است، شارژ کند، هنوز یک راز باقی مانده است.
تنها ۶۷۷ ایستگاه شارژ در این پنج منطقه وجود دارد و بااینکه شهر مقرر است تا سال ۲۰۳۰، ۱۰ هزار ایستگاه شارژر در کنار جاده اضافه کند اما این تعداد ممکنست برای تامین انرژی هزاران نفری که تا سال ۲۰۳۰ درحال تردد هستند، کافی نباشند. باید توجه داشت که ۶۸ درصد از کل خودرو های جدید فروخته شده در آن سال، الکتریکی خواهند بود.




منبع:

1401/07/16
21:20:30
5.0 / 5
133
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک