URL



گزارش كوتاه كننده لینك در روز حمل و نقل؛

حال نا خوش حمل و نقل عمومی پایتخت

حال نا خوش حمل و نقل عمومی پایتخت

کوتاه کننده لینک: خرابی اتوبوس، دیر آمدن قطار مترو و وجود تاکسی های فرسوده در تهران این روزها به خاطره مشترک پایتخت نشینان بدل شده است و تنها یک عزم جدی می تواند مشکلات حمل و نقلی تهران را حل کند. حال این روزهای حمل و نقل عمومی پایتخت چنان بد است که خبر کمبود قطعات مترو و تعطیلی خطوط اتوبوس در وضعیت کرونا مردم را نگران کرده است، وضعیت فرسودگی حمل و نقل عمومی تهران چنان عمیق است که بودجه های چند ده میلیاردی شهرداری گره از کار آن باز نمی کند و باید کمکی فراتر دریافت شود.


به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا، داستان فرسودگی و لزوم نوسازی حمل و نقل عمومی تهران همیشه وجود داشته است، اما شهریور ماه سال قبل شهردار وقت تهران هنگامی که از وعده های دولت برای تامین اتوبوس و واگن مترو ناامید شد، در نامه ای به دفتر مقام معظم رهبری درخواست نمود که منابع مالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت گردد.
پیروز حناچی در این نامه گزارشی از وضعیت حمل نقل عمومی ارائه کرد و به حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و همین طور نوبخت معاون رئیس جمهور وقت و نهاوندیان دبیر شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی دولت قبل نوشت: "همانطور که مستحضرید سامانه های مترو و اتوبوسرانی که وظیفه بخش قابل توجهی از جابه جایی های روزانه در کلانشهر تهران را برعهده دارند، با کمبودها و چالش های چشمگیری روبه رو هستند. به نحوی که هم اکنون بیش از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده بوده و در سامانه مترو نیز بیش از ۵۰ درصد قطارها از مرز تعمیرات اساسی عبور کرده اند و این در حالیست که شهر تهران با کمبود حدود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیز مواجه می باشد."
حناچی در ادامه نامه خود به دفتر رهبری و دو مقام دولتی نوشت: " این مهم در وضعیت فعلی باتوجه به شیوع ویروس کرونا و الزامات ناشی از مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در خصوص رعایت فاصله گذاری اجتماعی، بیش از پیش نمود یافته و عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبعات اجتماعی و امنیتی بسیار خطرناکی را در وضعیت اقتصادی فعلی به دنبال خواهد داشت."
وی در آخر خواهان دریافت اعتبار شد و نوشت: "با توجه بمراتب مذکور، شهرداری تهران بمنظور رفع قسمتی از معضلات مطروحه در نظر دارد نسبت به خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به مبلغ ۳۰ هزار میلیاردریال و ۲۱۰ دستگاه واگن مترو به مبلغ ۵۰ هزار میلیاردریال اقدام نماید، پس باتوجه به محدودیت های مضاعف مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم امکان تامین منابع مالی از طرف این شهرداری، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به گرفتن مجوز استفاده از بازگشت منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی خرید اتوبوس ها و واگن های مذکور به مبلغ ۸۰ هزار میلیاردریال اقدام لازم را مبذول نمایند."
به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا، با آنکه شهردار تهران دست به نامه شد تا برای حمل و نقل تهران پولی بگیرد؛ اما همان زمان بارها محسن هاشمی رییس وقت شورای شهر تهران از عدم تلاش مسئولان وقت شهرداری برای وصول وعده های دولت گلایه کرده و با اشاره به مدیریت "لحاف تشکی" از آنها خواست که پشت در دفتر رییس جمهور و سازمان برنامه و بودجه لحاف تشک خودرا پهن کنند و تا وقتی پول نگرفتند، از آنجا خارج نشوند، زنگ خطر کمبود و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی زده شده بود؛ اما دولت به آن بی توجهی کرد و در نهایت این فرسودگی عمیق و بیشتر شد؛ به شکلی که حالا رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ششم تهران خواهان اقدامات ضربتی برای حل مشکلات حمل و نقل عمومی شده است.
سید جعفر تشکری هاشمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت اتوبوس و متروی تهران می گوید: دولت قبل در ابتدای فعالیت خود وعده داد که ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری ها می دهد اما همانطور که می بینیم حتی یک دستگاه اتوبوس هم تحویل داده نشد، این درحالیست که با شیوع ویروس کرونا و نگرانی ها درباب وضعیت حمل و نقل عمومی باز هم وعده داد ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس به شهرداریها دهد که از این تعداد هم تا حالا یک دستگاه تحویل نشده است. این مهم نشان دهنده یک بی توجهی مفرط به نیازهای اساسی مردم است و در بخش واگن سازی هم نگرانی جدی داریم ۴۰۰ واگن نیازمند اورهال است که باید این مهم هم مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی با اعلان اینکه هم اکنون وضعیت اتوبوسرانی اصلا خوب نیست و به اندازه کافی ناوگان در اختیار نداریم و بسیاری از خطوط ما اتوبوسی برای جابجایی مسافر ندارند، می افزاید: این که حال مترو، اتوبوس و حتی تاکسی مطلوب نمی باشد، برکسی پوشیده نیست و این نتیجه عقب افتادگی و حتی رهاشدگی است که در ۴ سال اخیر در شهرداری و در ۱۰ سال قبل از طرف دولت شاهد بوده ایم.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که این روزها نه فقط در بحث توسعه، بلکه حتی در موضوع نگه داشت نیز با مشکلات زیادی در اتوبوسرانی و مترو مواجهیم، می گوید: وضعیت به قدری نگران کننده است که باید نگاه ویژه ای به حمل و نقل عمومی تهران داشته باشیم و جلسات شهردار تهران و رییس شورای شهر تهران با مسئولان دولتی همچون سازمان برنامه و بودجه شروع شده تا بتوانند سهم بیشتری از دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی بگیرند.
تشکری هاشمی اضافه می کند: البته در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ آن طور که باید، به حمل و نقل عمومی توجه نشده است و بنا بر این تمام تلاش خودرا به کار خواهیم بست تا در کمیسیون تلفیق، تامین منابع برای توسعه و نگه داشت حمل و نقل عمومی را به سرانجام برسانیم. هرچند به هر میزان که منابع دولتی محقق شود، رافع مسئولیت ما نیست و شهرداری نیز باید با همت بلند، گام های اساسی برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی بردارد.
وی با تاکید بر این که در اصلاحیه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران، ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس، واگن و قطعات مترو اختصاص داده ایم، می افزاید: اقدامات اساسی تر در سال آینده و در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران صورت خواهد گرفت، به شکلی که نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی جزء اولویت های درجه یک است و باید منابع لازم برای تحقق آنرا اختصاص داد. البته اگر لازم باشد، برخی فعالیت ها را محدود می نماییم تا بخش حمل و نقل عمومی باردیگر احیا شود.
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به این که شهردار اسبق تهران حالا رییس مجلس است و چند عضو پیشین شورا نیز در مجلس حضور دارند می گوید: تمام تلاشمان را به کار می گیریم تا با برگزاری جلسات گوناگون با اعضای کمیسیون عمران و تلفیق مجلس بتوانیم نگاه ویژه آنها به وضعیت پایتخت را جلب نماییم چونکه وضعیت حمل و نقل عمومی در سالهای قبل رها شده و اگر این روزها وضعیت آلودگی هوا به این شرایط نگران کننده رسیده و مردم ناراحت هستند، نشان دهنده کاستی ها در سنوات گذشته است و باید این مساله جبران شود تا برای ترافیک و هوای پردود تهران چاره ای پیدا شود.
به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا، در این شرایط نا خوش حمل و نقل عمومی پایتخت، اما علیرضا زاکانی شهردار تهران در گفت وگویی با ایسنا خبر از ورود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به چرخه حمل و نقل پایتخت بوسیله نوسازی و بازسازی تا عید نوروز خبر می دهد.
وی همزمان با ۲۶ آذرماه روز حمل و نقل در تشریح آنچه که مقرر شده در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی تهران رخ دهد، می گوید: توجه مدیریت شهری در دوره ی جدید تقویت حمل و نقل عمومی است و تلاش خواهد شد در همه سطوح حمل و نقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی این تقویت صورت گیرد.
شهردار تهران می افزاید: باید بتوانیم در زمینه بازسازی و نوسازی مترو، اتوبوس و تاکسی داشته باشیم تا با بهره بردن ازظرفیت ها سقف خدمتی خودرا ارتقاء دهیم و شرایط بسیار بدی که امروز با آن مواجه هستیم را جبران نماییم.
زاکانی در ادامه با اعلان اینکه امروز در ۷ خط مترویی که از آن بهره برداری می نماییم کمبود حدود ۱۷۰۰ واگن داریم و در زمینه اتوبوسرانی نیز حداقل ۴۰۰۰ اتوبوس کم داریم به گونه ای که میزان اتوبوس های موجود ما یک سوم نیاز شهر تهران است. در زمینه تاکسیرانی هم نیازمند نوسازی و بازسازی هستیم، تاکید می کند: آنچه که همت مدیریت شهری است این خواهد بود که ان شاءالله تا عید نوروز بتوانیم بوسیله نوسازی و بازسازی، نزدیک به ۱۰۰۰ اتوبوس را وارد چرخه خدمت نماییم. در زمینه تاکسیرانی هدف گذاری روی نوسازی ۱۰ هزار دستگاه بود که باتوجه به گرانی قیمت خودرو و شرایطی که به وجود آمده تلاش خواهیم کرد تعهدات خودرا به شکل مطلوب با وجود این شرایط محیا نماییم، گرچه همه این کار دست شهرداری تهران نیست.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره تامین واگن های مترو نیز می گوید: در حال حاضر به حمدالله مقدمات بازگشایی LC برای ۶۳۰ واگن مترو فراهم شده و در آینده نزدیک قرارداد ۱۰۵ واگن با مجموعه تولیدکنندگان داخلی را خواهیم بست. بدین سان درحال افزایش ظرفیت ها هستیم. این میراثی است که امروز به دست ما رسیده است؛ پس باید داشته های آنرا حفظ نماییم هرچند که داشته های آن بسیار کمتر از نیاز جامعه است؛ به همین دلیل باید به سرعت بخش حمل و نقل را توسعه دهیم و این برنامه را داریم که تا عید نوروز یک توسعه اولیه داشته باشیم و از سال بعد بتوانیم توسعه جدی تری در بخش اتوبوسرانی، تاکسی و تامین واگن مترو داشته باشیم.




منبع:

1400/09/26
19:35:14
5.0 / 5
584
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک