سرماخوردگی از مبتلاشدن به كووید-۱۹ جلوگیری نمی كند

کوتاه کننده لینک: ماه هاست دانشمندان می خواهند بدانند که آیا مبتلاشدن به یکی از انواع کروناویروس که ایجاد سرماخوردگی های معمولی می کند می تواند از مبتلاشدن به نوع شدید کووید-19 پیشگیری کند یا خیر.

به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از لایوساینس، چنین ایمنی می توانست توضیحی برای این ابتلای کم کودکان به کووید-۱۹ که بیشتر گرفتار سرماخوردگی معمولی می شوند باشد اما تحقیقات جدید که ۹ فوریه در مجله ی "سل"(cell) انتشار یافته است نشان میدهد که آنتی بادی های سایر کروناویروس های فصلی از مبتلاشدن به ویروس سارس-کوو-۲ جلوگیری نمی کند و بر روی شدت بیماری تاثیر ندارد.
چهار نوع کروناویروس وجود دارد که در بین جوامع انسانی در گردش است و علایم یک سرماخوردگی معمولی که بیشتر افراد خصوصا کودکان بارها در طول زندگی آنرا تجربه کرده اند به وجود می آورد و بدن برای آنها آنتی بادی می سازد. پژوهشگران تحقیقاتی انجام دادند تا بیابند آیا این آنتی بادی ها می تواند از ما در مقابل سارس-کوو-۲ محافظت کند.
اسکات هنزلی(Scott Hensley) دانشیار میکروبیولوژی در دانشکده ی پزشکی پرلمان(Perelman) دانشگاه پنسیلوانیا در اطلاعیه ای اظهار داشت: ما دریافتیم که بیشتر مردم قبل از همه گیری دارای آنتی بادی هایی بودند که می تواند به سارس-کوو-۲ متصل شود اما این آنتی بادی ها از مبتلاشدن به بیماری جلوگیری نمی کنند و حتی جلوی شدید شدن بیماری را نیز نمی گیرد.
این نتایج با نتایج مقاله ای مشابه که در مجله ی "ساینس"(Science) در ماه دسامبر منتشر گردید متفاوت می باشد. در آن مقاله نشان داده شده بود که تعداد کمی از افراد و بیشتر کودکان آنتی بادی کروناویروس های قبلی را دارند که می تواند ویروس سارس-کوو-۲ را خنثی کند و یا از بین ببرد.
جورج کاسیوتیس(George Kassiotis) یک ایمنی شناس در موسسه ی فرانسیس کریک(Francis Crick) در بریتانیا که تحقیقات قبلی را هدایت کرده بود می گوید: موجب تعجب نیست که تحقیقات جدید نشان میدهد این آنتی بادی ها نمی توانند از عفونت جلوگیری نمایند. آنتی بادی هایی که از کروناویروس ها جلوگیری می کنند در تعداد کمی از افراد و به میزان کمی وجود دارد. کودکان بیشتر گرفتار سرماخوردگی می شوند و این بدان معناست که آنتی بادی آنها حتی از مبتلاشدن به ویروس سرماخوردگی جلوگیری نمی کند و عجیب است اگر چنین آنتی بادی هایی بتوانند از ویروس مسئول این همه گیری جلوگیری نمایند.
وی در ادامه به لایوساینس اظهار داشت: در این مورد حرفی نیست اما چیزی که پژوهشگران می خواهند بدانند آنست که آیا این آنتی بادی ها می توانند از شدید شدن بیماری و علایم جلوگیری نمایند، مطالعات جدید نشان میدهد که نمی توانند اما من فکر می کنم این نتایج قطعی نباشد.
آرشیوی از آنتی بادی ها
در تحقیقات جدید هنزلی و گروهش نمونه های جمع آوری شده در سال ۲۰۱۷ را برای تعیین میزان آنتی بادی های مقابل سرماخوردگی های فصلی بررسی می کنند. نمونه خون ۲۶۳ کودک از بیمارستان اطفال فیلادلفیا و ۱۶۸ بزرگسال از بانک اطلاعات پزشکی پن(Penn) مورد مورد بررسی قرار گرفت.
بیشتر این نمونه ها حاوی آنتی بادی های بیماریهای فصلی بودند اما تنها ۲۰ درصد از این آنتی بادی ها می توانستند به پروتئین اسپایک سارس-کوو-۲ متصل شوند(سلاحی که ویروس از آن برای حمله به سلول انسان استفاده می کند) و یا به پروتئین نوکلئوکپسید(nucleocapsid) آن که برای تکثیر ویروس حیاتیست بچسبند.
بعد از آن پژوهشگران نمونه های گرفته شده از ۵۰۲ نفر قبل از همه گیری را مورد بررسی قرار دادند. نیمی از آنها بعد از همه گیری گرفتار ویروس سارس-کوو-۲ شده بودند و نیمی دیگر نشده بودند که از آنها بعنوان گروه شاهد استفاده شد. مشابه نتایج قبلی در این نمونه ها نیز ۲۰ درصد آنتی بادی که می توانست به سارس-کوو-۲ متصل شود وجود داشت اما افرادی که این آنتی بادی را داشتند همچنان به ویروس مبتلا شدند و بر طبق مطالعات هیچ ارتباطی بین سطح این آنتی بادی و شدت بیماری وجود نداشت.
در مرحله ی سوم آزمایش پژوهشگران نمونه های ۲۷ بیمار بستری شده را بررسی کردند و متوجه شدند که مبتلاشدن به کووید-۱۹ موجب افزایش آنتی بادی های کروناویروس فصلی شده است. مطالعه ی دیگری که در دسامبر ۲۰۲۰ در مجله ی Clinical Infectious Diseases انتشار یافت، نتایج مشابهی داشت و نشان داد این آنتی بادی ها هیچ اثر خنثی کننده ای در مقابل ویروس ندارند اما مطالعات کاسیوتیس نشان میدهد که تعدادی از آنتی بادی هایی که می توانند به ویروس سارس-کوو-۲ متصل شوند می توانند آنرا خنثی کنند.
نویسندگان مقاله می گویند: معین نیست که علت این اختلافات روش های مختلف آزمایش نمونه هاست یا عوامل دیگری مثل مکان جغرافیایی دخیل است.
کاسیوتیس معتقد می باشد پژوهشگران از آزمایش هایی با دقت پایین استفاده کردند بدین سبب موفق نشدند افرادی را که آنتی بادی هایی با توانایی وصل شدن به پروتئین سنبله داشتند تشخیص دهند. (۲ نفر پیش از همه گیری و ۱۱ نفر بطور کلی) این اعداد برای یک نتیجه گیری معنادار بسیار کوچک هستند. حتی اگر مطالعات گسترده تر در آینده ثابت کند که آنتی بادی های فصلی نمی توانند از این ویروس جلوگیری نمایند این بدان معنا نیست که سلول های ایمنی دیگر برای مبارزه با ویروس وجود ندارند و ممکنست آنتی بادی هایی از بیماریهای قبلی وجود داشته باشند که بتوانند از این ویروس جلوگیری نمایند و ما هنوز آنها را آزمایش نکرده باشیم. برای مثال طبق مقاله ای که در ژوئیه ۲۰۲۰ در مجله ی نیچر منتشر گردید سلول های T که در مقابل ویروس اصلی سارس-کوو-۱ واکنش نشان می دهند می توانند به سارس-کوو-۲ نیز متصل شوند.
هنزلی می گوید: بااینکه آنتی بادی های ناشی از سرماخوردگی های پیشین نمی توانند از مبتلاشدن به سارس-کوو-۲ پیشگیری کنند اما این امکان وجود دارد که سلول های خاطره B و T بتوانند در مقابل کووید-۱۹ ایمنی ایجاد کنند و یا از شدت بیماری بکاهند. تحقیقات بیشتری برای اثبات این نظریه لازم است.

1399/11/27