جزئیاتی در مورد پرواز بزرگ اسپیس شیپ۲
به گزارش کوتاه کننده لینک شرکت ˮویرجین گلگتیکˮ در سومین پرواز فضایی ˮاسپیس شیپ۲ˮ می خواهد پرتاب آنرا برای اولین بار از نیومکزیکو انجام دهد.
به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، "ویرجین گلگتیک"(Virgin Galactic) آماده است تا بعد از یک ماه تاخیر به خاطر محدودیت های ناشی از کووید-۱۹، یک پرواز آزمایشی را انجام دهد. این شرکت امیدوار است که بتواند فردریک دبلیو استورکو(CJ Sturckow) و دیو مکای(Dave Mackay)، فضانوردان آمریکایی و انگلیسی را با هواگرد "وی اس اس یونیتی"(VSS Unity) به یک سفر زیرمداری بفرستد و سومین مأموریت سرنشین دار آزمایشی این هواگرد فضایی را رقم بزند.
این اولین دفعه است که یک پرواز فضایی سرنشین دار، از خاک نیومکزیکو برمی خیزد و این ایالت را در کنار کالیفرنیا و فلوریدا، به یکی از سه ایالتی تبدیل می کند که پرواز فضایی از آنها انجام شده است.
استورکو در اطلاعیه ای اظهار داشت: ما پیشبینی می نماییم که پرواز پیش رو، بعضی از داده ها را برای ما فراهم می آورد تا دو گزارش نهایی مورد نیاز برای دریافت تایید "اداره ی فدرال هوانوردی آمریکا" (FAA) را عرضه دهیم و دو شرط باقیمانده برای دریافت پروانه پرواز فضایی تجاری را برآورده نماییم. ما بعد از اتمام موفقیت آمیز این پرواز و مرور داده ها، به مرحله بعدی آزمایش خواهیم رفت. در مرحله بعدی آزمایش، چهار متخصص مأموریت را در کابین قرار خواهیم داد تا تجهیزات، روش ها، آموزش و تجربیات کلی را آزمایش نمایند.
در این آزمایش، فضاپیمای تجاری "اسپیس شیپ۲"(SpaceShipTwo) به وسیله هواگرد وی ام اس از آمریکا برمی خیزد تا به ارتفاع پرتاب برسد. هنگامی که هر دوی آنها به ارتفاع حدود ۱۵ کیلومتر برسند، اسپیس شیپ۲ جدا می شود و موتورهای موشک خویش را روشن می کند. ویرجین گلگتیک امیدوار است که اسپیس شیپ۲ قبل از بازگشت به زمین و نشستن روی باند، بتواند تا ارتفاع ۸۰ کیلومتری صعود کند.
این شرکت به تازگی در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: انتظار می رود که این پرواز، برخی از اهداف ما مانند آزمایش عناصر کابین، ارزیابی تثبیت کننده های افقی ارتقا یافته و کنترل پرواز طی صعود را تحقق ببخشد. همچنین، این پرواز می تواند بعنوان بخشی از برنامه "Flight Opportunities Program" ناسا، به حمل بار مفید بپردازد.
اولین محموله، یک محموله آزمایشی است که "آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز"(APL)، آنرا طراحی نموده و میادین الکترومغناطیسی زمین را در فضای زیرمداری اندازه گیری می کند تا اطلاعاتی حیاتی در مورد شرایط محیطی درون فضاپیما عرضه نماید و به دانش آنها در مورد یونوسفر هم می افزاید.
این دومین باری است که آزمایش آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز، روی فضاپیمای اسپیس شیپ۲ انجام می شود.
"تاد اسمیت"(Todd Smith)، از پژوهشگران آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز اظهار داشت: دسترسی به این وسایل نقلیه تجاری پرواز به واسطه برنامه Flight Opportunities، واقعا بازی را تغییر می دهد. این کار، مراحل جدیدی از توسعه پژوهش و فناوری را با هزینه کم و آزمایش قابل تکرار، امکان پذیر می کند. بدون این برنامه، فناوری های در رابطه با پژوهش در مورد پروازهای زیرمداری، سال ها عقب خواهند ماند.
دومین محموله، به "دانشگاه فلوریدای مرکزی" (UCF) متعلق می باشد که پژوهشگران آن امیدوار هستند که بدین وسیله، نه تنها نحوه تأثیر فعالیت انسان و ربات در مدار را بر رفتار غبار و ذرات ریز توضیح دهند، بلکه بتوانند شکل گیری سیارات را هم مشخص کنند.
"جاش کال ول"(Josh Colwell)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: آزمایش های ما در مورد اسپیس شیپ۲، طوری طراحی شده اند که بتوانند به ما کمک کنند تا در مورد انواع خاصی از گرد و غبار که پروازهای پیشین نشان داده بودند یادگیری آنها می تواند جالب باشد، بیشتر بیاموزیم.
اسپیس شیپ۲ می تواند در حالیکه تجهیزات علمی را به فضا می برد، تا هفت توریست را هم به صورت همزمان به مرزهای بالاتر مزوسفر منتقل کند. رزرو هر صندلی در اسپیس شیپ۲، حدود ۲۵۰ هزار دلار هزینه دارد.
استورکو و مکای، لباس های فضایی سبکی را خواهند پوشید که شرکت آمریکایی "آندر آرمور"(UnderArmour) آنها را طراحی نموده است. مکای در اطلاعیه ای اظهار داشت: من مشتاقانه منتظر پوشیدن لباس فضایی خودم در اولین پرواز انسانی از نیومکزیکو و بعد از آن پروازهای آینده هستم چونکه ما شگفتی فضا را در اختیار فضانوردان آینده می گذاریم.
این پرتاب آزمایشی، به دنبال یک سانحه هوایی مخرب در سال ۲۰۱۴ انجام می شود که با انهدام هواگرد "وی اس اس انترپرایز"(VSS Enterprise) به پایان رسید و "مایکل تینر آلسبوری" (Michael Alsbury)، خلبان آزمایشی آن کشته شد و "پیتر سیبولد" (Peter Siebold)، خلبان آن هم به شکل جدی صدمه دید.
"مایک موزس"(Mike Moses)، رئیس بخش مأموریت های فضایی و ایمنی ویرجین گلگتیک اظهار داشت: ما از زمان آخرین پرواز به فضا تاکنون، خیلی از عناصر را اصلاح کرده و ارتقا داده ایم. ما آن تغییرات را به طور گسترده روی زمین و در دو پرواز پیشین خود آزمایش کرده ایم و الان آماده آزمایش آنها در یک پرواز مبتنی بر موشک هستیم.
وی ادامه داد: ما سیستم کنترل پرواز را هم بهبود بخشیده ایم. ما این پیشرفت ها را در دو پرواز اخیر خود هم به کار گرفتیم و عملکرد خوبی را شاهد بوده ایم. این تغییرات به همراه یکدیگر، عملکرد وسیله نقلیه فضایی را افزایش خواهند داد و از خدمات تجاری بلندمدت حمایت خواهند کرد.
آزمایش پرواز اسپیس شیپ۲ در ابتدا قرار بود بین ۱۹ و ۲۳ نوامبر صورت گیرد اما افزایش مبتلا شدن به کووید-۱۹، ویرجین گلگتیک را وادار کرد تا آزمایش را یک ماه به تاخیر بیندازد و دسترسی های عمومی را هم به شدت محدود کند.
"مایکل کولگلازیر"(Michael Colglazier)، مدیرعامل ویرجین گلگتیک اظهار داشت: ما متعهد می شویم با در نظر گرفتن ایمنی که اولویت اصلی ماست، اولین پرواز پرقدرت خویش را در نیومکزیکو انجام دهیم. در این موقعیت، هیچ رسانه یا مهمانی اجازه نخواهد داشت که در محل پرتاب حضور یابد و گروه ما تلاش خواهد نمود تا بعد از اتمام پرواز، تصاویر زیبایی را منتشر کند.
منبع: gph.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب