در دانشگاه علم و صنعت؛
دهمین كنفرانس آموزش شیمی ایران برگزار گردید
كوتاه كننده لینك: دهمین كنفرانس آموزش شیمی ایران با همكاری و برپایی نمایشگاه جانبی رازی موزه ملی علوم و فناوری ایران در دانشگاه علم و صنعت برگزار گردید.
به گزارش كوتاه كننده لینك به نقل از موزه ملی علوم و فناوری، دكتر سیف الله جلیلی رئیس موزه علوم و فناوری اضافه كرد: اهمیت شیمی در زندگی روزمره بر هیچكس پوشیده نیست اما نتوانستهایم به خوبی از علم شیمی در حل مشكلات جامعه استفاده نماییم.
وی خاطرنشان كرد: اینكه از چنین كنفرانس معتبری استقبال كمی شده است دلالت بر دو چیز دارد. اولی شاید به علت مسایل مالی باشد اما مورد دوم كه به نظر من دلیل اصلی است مربوط به ناامیدی از شیمی است.
وی خاطرنشان كرد: باید زمینه های رشد خلاقیت را در جامعه فراهم نماییم چونكه كه اگر خلاقیت در جامعه نباشد شغلی تولید نخواهد شد. در جوامع شاید تنها ۱۰ درصد افراد خلاق باشند اما همین درصد كمتر می تواند جور بقیه را بكشد و كشور را به سمت توسعه سوق دهد.
رئیس موزه ملی علوم و فناوری ایران تصریح كرد: غلبه بر بیماریها همچون چالش های جدی هم اكنون است كه خوشبختانه كشور ما در این زمینه رشد قابل قبولی دارد. افزایش پتانسیل و كارایی انسان ها و مهاجرت ژنها از دیگر موارد مطرح در جامعه است كه بحث مهاجرت ژن ها می تواند كشور را با خلأ ژن های خوب مواجه كند و ملتی كه خالی از ژن های خوب شود به مشكل بر می خورد.
وی افزود: برخی از مسئولان از مهاجرت استقبال می كنند اما به این مورد كه فرد مهاجر دیگر به كشور بازنمی گردد و با خود ژن های خوب را از كشور خارج می كند توجه نمی كنند.
جلیلی در بخش دیگری به اهمیت هوش مصنوعی در آینده جهان پرداخت و اظهار داشت: نانوتكنولوژی بعنوان انقلاب صنعتی سوم تلقی می گردد اما در جهان آتی این هوش مصنوعی است كه حرف اول را خواهد زد و به شكلی انقلاب صنعتی چهارم نامیده می گردد. رئیس جمهور روسیه در نطقی گفته است: در آینده كشوری موفق خواهد بود كه بتواند هوش مصنوعی را در كنترل خود داشته باشد.
جلیلی سواد عاطفی، ارتباطی، مالی، رسانهای، تربیتی، رایانهای، كشاورزی، تحلیلی، فرهنگی و.. را همچون انواع سواد مورد نیاز جامعه امروز بر شمرد و خاطرنشان كرد: ساختار آموزشی، كلید آموزش مهارتهای زندگی است.
وی اضافه كرد: آموزش در مدارس و كتب درسی ما به شدت كنكور محور هستند و مافیای كنكور به آموزش و پرورش جهت می دهند. این مافیاها حتی در مقابل تغییر و اصلاح كتب درسی مقاومت می كنند. مدیریت نامناسب و مدیران سیاست زده، نگرش های جهت دار به آموزش، آموزش های الزامی و دروس اجباری، تصمیمات عجولانه و بدون مطالعه و آزمایش، مهارت محور نبودن آموزش در مدرسه و دانشگاه، رشد بی رویه مدرك گرایی و رشد تحصیلات تكمیلی بدون پشتوانه از مشكلات سیستم كنونی آموزش و پرورش است.
عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، با انتقاد از دیدگاه حاكم بر آموزش كشور اظهار داشت: مدیریت نامناسب و حضور مدیران سیاست زده در رأس كانون آموزش ایران سبب شده است تا هیچ برنامه مشخصی برای آینده آموزشی كشور ترسیم نشود. نگرش های جهت دار به آموزش باید حذف شود و باید بدانیم كه آموزش زوری نیست و كسی كه می خواهد آموزش ببیند باید قدری آزادی عمل داشته باشد. مدرسه و دانشگاه، دانش آموز و دانشجو را بعنوان شهروند تربیت نكرده و مهارت های زندگی را به آنها آموزش نمی دهند.
وی با انتقاد از سیاست غلط مؤسسات كنكور خاطرنشان كرد: برخی از موسسات كنكور پیشنهادات عجیب و غریب به رتبه های اول دانشگاه ها جهت تبلیغات دروغ می دهند كه این توهین بشمار می رود. همینطور تصمیمات عجولانه و بدون مطالعه و آزمایش در نوع خود عامل اصلی عقب ماندن آموزش از قافله است؛ تابحال چندبار سیستم آموزش ما تغییر كرده است و در جامعه با ۸۰ میلیون جمعیت، این تصمیمات بدون تأمل تا چه افراد جامعه را با مشكل مواجه كرده است.
رئیس موزه علوم و فناوری ایران همینطور به توسعه بی رویه تحصیلات تكمیلی بدون نیازسنجی و وجود بیش از چندین هزار فارغ التحصیل بیكار در مقطع دكتری در كشور اشاره و تصریح كرد: جای سوال دارد كه با این حال حجم از دانشجوهای فارغ التحصیل تحصیلات تكمیلی با كمبود معلم مواجه بوده و نمی توانیم آنها را به مدارس بفرستیم.
جلیلی در ادامه با اشاره به مشكلات موجود، به راهكارهایی برای این مشكلات پرداخت و اظهار داشت: قرار گرفتن آموزش غیر رسمی در كنار آموزش رسمی و پذیرش آن از جانب معلمان، تغییر منابع آموزشی و وجود مدیران مستقل و نه سیاست زده در آموزش و پرورش، حذف كنكور به هر طریق ممكن، بازبینی رشتههای دانشگاهی، آموزش خانوادهها، تقویت اخلاق علمی در آموزش كه به شدت دچار ضعف در آن هستیم، تغییرات اساسی در كتابهای درسی و انتخاب مدیران لایق همچون راهكارهایی است كه می توان به آن اشاره نمود.
رئیس موزه علوم و فناوری ایران تصریح كرد: اخلاق علمی از جامعه ما رخت بسته است؛ از زمانی كه پول و تجارت وارد آموزش شد، این مورد آسیب دیده كه باید آن را تقویت نماییم و هم از تجربه های آزمایش شده سایر كشورها در این زمینه بهره مند شویم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب