URL



ایرباس از ابررسانایی برای کربن زدایی هواپیماها استفاده می کند

ایرباس از ابررسانایی برای کربن زدایی هواپیماها استفاده می کند

کوتاه کننده لینک: شرکت ˮایرباسˮ می خواهد از ابررسانایی برای کربن زدایی از هواپیماهای خود استفاده نماید و با سرن(CERN) همکاری می کند تا مرزهای هوافضای پاک را جابجا کند.


به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از ایرباس، بر اساس بیانیه مطبوعاتی شرکت هواپیماساز ایرباس، این شرکت با همکاری لابراتوار فیزیک ذرات اروپا(سرن) بدنبال راه اندازی پروژه "ایرباس آپ نکست"(Airbus UpNext)، پروژه ای است که هدف آن ارزیابی چگونگی کمک ابررسانایی به کربن زدایی سیستم های هواپیمایی آینده است.
این پروژه شامل یک اثبات مفهوم از یک ابررسانا برای هوانوردی با انتشار کربن کم(SCALE) است که هدف آن ارتقای انطباق و پذیرش فناوری های ابررسانا در سیستم های توزیع برق در هوا است.
رافائل بلو از سرن می گوید: سرن در تحقیقات خود محدودیت های علم و مهندسی را پیش می برد و با صنعت شریک می شود تا نوآوری را با تأثیرات زیست محیطی مثبت امکانپذیر کند.
وی ادامه داد: همانطور که در این توافقنامه با ایرباس نشان داده شده است، فناوری های ما این پتانسیل را دارند که با نیازهای حمل و نقل پاک و راهکارهای جابجایی آینده سازگار شوند. این مشارکت تنها نخستین گام در مسافرت ما با شرکت پیشگام اروپا در هوانوردی است و نشان میدهد که چقدر برای برتری صنعت کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارزش قائل هستیم.
بررسی پتانسیل کامل فناوری های آینده نگرانه هواپیما
ساندرا بور-شفر مدیر پروژه ایرباس آپ نکست می گوید: نقش ما در ایرباس آپ نکست این است که پتانسیل کامل فناوری های مورد استفاده برای هواپیماهای آینده را بررسی نماییم و با رهبران جهان برای آینده آماده شویم.
وی ادامه داد: همکاری با یک موسسه پژوهشی برجسته مانند CERN که تعدادی از مهم ترین یافته های فیزیک بنیادی را در جهان به ارمغان می آورد، کمک می نماید تا مرزهای تحقیقات در زمینه هوافضای پاک را افزایش دهیم.
وی افزود: ما هم اکنون درحال توسعه یک نسخه اثبات مفهوم از ابررسانایی به نام ASCEND(نمایشگر ابررسانایی پیشرفته و آزمایشی کریوژنیک پاورترین) هستیم تا امکان سنجی این فناوری را برای هواپیماهای الکتریکی و هیبریدی مطالعه نماییم. ترکیب دانش حاصل از اثبات مفهوم ما و قابلیت های منحصر به فرد سرن در حوزه ابررساناها، یک مشارکت فوق العاده را رقم می زند.
با بهره گیری از تجربه سرن در فناوری های ابررسانا و قابلیت های ایرباس آپ نکست در طراحی و ساخت هواپیماهای نوآورانه، نخستین نتایج اثبات مفهوم SCALE در آخر سال ۲۰۲۳ مورد انتظار است. امید این آزمایش این است که راه را برای توزیع نیروی ابررسانایی برای هواپیماها هموار کند.
یک پیشرانه برودتی ابررسانایی بهینه شده
در صورت موفقیت آمیز بودن این ابتکار، تا آخر سال ۲۰۲۵ یک پیشرانه ابررسانایی بهینه شده با قدرت حدود ۵۰۰ کیلووات تولید خواهد شد که دارای سیستم خنک کننده ای خواهد بود که بر پایه گاز هلیوم است.
هفته گذشته گزارش دادیم که ایرباس درحال توسعه یک موتور پیل سوختی با نیروی هیدروژن به عنوان یکی از راهکارهای بالقوه برای ممکن کردن هواپیماهای بدون آلایندگی است و تا سال ۲۰۳۵ عملیاتی می شود.
ایرباس برنامه های بلندپروازانه ای دارد تا به زودی آزمایش های زمینی و پروازی این موتور پیل سوختی را در هواپیمای نمایشی ZERO شروع کند. این شرکت همین طور فاش کرده است که هواپیمای آزمایشی پرواز A۳۸۰ MSN۱ هم اکنون درحال تغییر است تا ظرفیت حمل مخازن هیدروژن مایع و سیستم های توزیع را در خود جای دهد.
اینکه ابررسانایی در توسعه این موتور چه نقشی ایفا خواهد کرد، هنوز مشخص نیست، اما شکی نیست که ایرباس در راه توسعه برخی فناوری های پیشرفته در رابطه با پایداری و کربن زدایی از صنعت هوایی است.



1401/09/20
14:56:09
5.0 / 5
303
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک