منشاء سیگنال مرموز کشف شده توسط چین چه بود؟

به گزارش کوتاه کننده لینک ادعای دانشمندان چینی در خصوص احتمال دریافت سیگنال هایی از تمدن های بیگانه هوشمند توسط تلسکوپ ˮچشم آسمانˮ(Sky Eye)، با شک و تردید یکی از همکاران آمریکایی آنها روبرو شده است و او این ادعا را حدودا رد می کند.

به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، "دن ورتیمر"(Dan Werthimer)، محقق جستجو برای هوش فرازمینی(SETI) در دانشگاه برکلی، کالیفرنیا و یکی از نویسندگان پروژه ی تحقیقاتی که برای نخستین بار این سیگنال ها را مشاهده کرد، به لایو ساینس اظهار داشت که سیگنال های رادیویی باند باریکی که او و همکارانش یافته اند ناشی از تداخل رادیویی(انسانی) هستند و از فعالیت موجودات فرازمینی نشات نمی گیرند.
منابع طبیعی معمولاً سیگنال های رادیویی باند باریک تولید نمی کنند. دانشمندان با استفاده از بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان که یک تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری معروف به "فست"(FAST) و با نام مستعار "چشم آسمان" است، سه مورد از این سیگنال ها را که ظاهراً از فضا آمده بودند، در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ دریافت نمودند. تلسکوپ "چشم آسمان" درحال اسکن اولیه سیارات فراخورشیدی است تا برای برای کاوش پنج ساله آسمان در آینده آماده شود.
خبر کشف سیگنال هایی که امکان دارد از یک تمدن بیگانه نشات گرفته باشد برای نخستین بار در گزارشی در روز سه شنبه(۱۴ ژوئن) در روزنامه رسمی وزارت علوم و فناوری چین منتشر گردید که حاوی ادعاهای محققان در خصوص کشف چندین مورد از علائم احتمالی فناوری و تمدن های فرازمینی خارج از زمین توسط این تیم بود.
یکی از مقامات تلسکوپ "فست" که مستقیماً در این تحقیق شرکت نداشت هم گفت این که این سیگنال ها منشا فرازمینی داشته باشند، محتمل است.
این ادعاها به سرعت در فضای مجازی پخش گردید و در رسانه های دولتی چین و پلت فرم رسانه اجتماعی چینی "ویبو"(Weibo) قبل از اعلام شدن توسط مطبوعات بین المللی منتشر گردید. اما به نقل از "ورتیمر"، باآنکه این سیگنال ها مصنوعی هستند، اما قریب به یقین از فعالیت انسان ها و نه بیگانگان نشات گرفته اند.
"ورتیمر" به لایو ساینس اظهار داشت: مشکل ما در این مورد خاص، این است که ما به دنبال سیگنال هایی از موجودات فرازمینی هستیم، اما چیزی که می یابیم هزاران سیگنال از زمینی ها است. آنها سیگنال های بسیار ضعیفی هستند، اما گیرنده های برودتی روی تلسکوپ ها بسیار حساس هستند و می توانند سیگنال های تلفن های همراه، تلویزیون، رادار و ماهواره ها را دریافت نمایند و هر روز هم ماهواره های آسمان بیشتر می شوند. اگر شما در این عرصه جدید باشید و همه موارد مختلفی را که امکان دارد در داده های شما تداخل ایجاد کنند، نشناسید، آن گاه به سادگی هیجان زده می شوید.
به رغم این هیجان زدگی، همکاران چینی "ورتیمر" با احتیاط در مورد یافته های خود اظهار نظر کردند و بر احتمال زمینی بودن سیگنال ها تاکید نمودند.
"ژانگ تونجی"(Zhang Tongjie)، دانشمند ارشد گروه تحقیقاتی تمدن فرازمینی چین در دانشگاه پکن، در این گزارش اظهار داشت: اینها چندین سیگنال الکترومغناطیسی باند باریک هستند که با سیگنال های یافت شده قبلی تفاوت دارند و تیم درحال انجام بررسی های بیشتر است. احتمال این که این سیگنال مشکوک نوعی تداخل رادیویی باشد هم بسیار زیاد است و این مورد باید تایید یا رد شود.
اخطار کاذب اخیر، یکی از چندین موردی است که در آن دانشمندانی که در جستجوی بیگانگان هستند، توسط سیگنال های ناشی از فعالیتهای انسانی گمراه شده اند. در سال ۲۰۱۹، اخترشناسان سیگنالی را مشاهده نمودند که از "پروکسیما قنطورس"(Proxima Centauri) به زمین می رسید. "پروکسیما قنطورس" نزدیکترین منظومه ستاره ای به خورشید ما است و دستکم یک سیاره بالقوه قابل سکونت را در خود جای داده است. این سیگنال یک موج رادیویی باند باریک بود که به صورت معمول با اشیاء ساخته شده توسط انسان ها ارتباط دارد و این مورد دانشمندان را به سمت این احتمال هیجان انگیز که سیگنال به دست آمده از فناوری بیگانگان نشات گرفته است، سوق داد. با این وجود، مطالعاتی که دو سال بعد انتشار یافت، نشان داد که این سیگنال به احتمال زیاد توسط تجهیزات انسانی با عملکرد نادرست ساخته شده است. به صورت مشابه، مشخص شد مجموعه ای از سیگنال هایی که زمانی گمان می رفت از جانب بیگانگان آمده باشند و طی سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ شناسایی شده بودند، در واقع توسط دانشمندانی که ناهارشان را در مایکروویو گرم می کردند، بوجود آمده بود.
"ورتیمر" ضمن اشاره به این اتفاق اظهار داشت: خیلی از ستاره شناسان بسیار ماهر به آن نگاه کردند و ما برای مدت طولانی نمی توانستیم بفهمیم که چیست. بالاخره، یک نفر متوجه شد که این سیگنال ها در وقت ناهار پدید می آیند.
تداخل رادیویی برای تلسکوپی مانند "فست" مشکل بزرگی است. این دیش که قطر آن ۱۶۰۰ فوت(۵۰۰ متر) است به اندازه کافی قدرتمند است تا دستگاههای رادیویی مانند دستگاههای رادیویی روی زمین را تشخیص دهد و داده هایی که به دست می آورد حاوی کمتر از ۴۰ میلیارد مشاهده در ثانیه است. "ورتیمر" به نشریه فیوچریزم اظهار داشت: در این شرایط، به دست آوردن یک مثبت کاذب بسیار شبیه به شیر یا خط انداختن برای رسیدن به ۲۰ "شیر" پشت سر هم است. دستیابی به آن امکان دارد به خودی خود یک نتیجه قابل توجه به نظر برسد، اما نه زمانی که سکه را تریلیون ها بار یا بیشتر به هوا انداخته باشید. هر چه یک تیم تحقیقاتی سابقه کار کمتری با یک تلسکوپ رادیویی خاص داشته باشد، احتمال این که اثر تداخل را مشاهده نکنند بیشتر است. به قول "ورتیمر"، گیرنده تلسکوپ "فست" می تواند به صورت همزمان ۱۹ مکان مختلف در آسمان را رصد کند. اگر تداخل در هر ۱۹ مورد مشاهده شود، دانشمندان آنرا در نظر نمی گیرند، اما اگر تداخل فقط در یک مورد ظاهر شود، حتی محققان با تجربه هم امکان دارد گمراه شوند.
"ورتیمر" می گوید، با افزایش روز افزون ماهواره هایی که بالای سر ما درحال گردش هستند، این مشکل بدتر خواهد شد.
او اضافه کرد: ۱۰۰ سال پیش، ما واقعاً نمی دانستیم چگونه جستجو برای هوش فرازمینی را انجام دهیم. در ۱۰۰ سال آینده، فکر نمی کنم بتوانیم آنرا از روی زمین انجام دهیم. این امکان دارد یک پنجره زمانی منحصر به فرد در تاریخ ما باشد که در آن می توانیم کاوشهای بسیار خوبی انجام دهیم، در زمانی که همه باندهای رادیویی توسط سیگنال های خودمان مختل نمی شوند.
ورتیمر اظهار داشت: همینطور این احتمال وجود دارد که بیگانگان سیگنال هایی را برای ما ارسال نمایند که به صورت امواج رادیویی کدگذاری نشوند و بلکه به روش هایی کدگذاری شوند که ما هنوز فناوری مورد نیاز برای درک آنرا توسعه نداده ایم. تعجب نمی کنم اگر ما در راه اشتباهی قرار داشته باشیم. اگر به تاریخچه جستجوی حیات بیگانه نگاه کنید، ایده های اولیه عرضه شده حدود ۲۰۰ سال پیش مواردی چون "بیایید چند آتشسوزی بزرگ روی زمین ایجاد کنیم" یا "بیایید آینه هایی که نور خورشید را به مریخی ها منعکس می کنند داشته باشیم" یا "بیایید مثلث های قائم الزاویه چند مایلی بسازیم تا به بیگانگان نشان دهیم که در مورد قضیه فیثاغورث می دانیم" بوده است. و الان به گذشته نگاه می نماییم و می گوییم آن افراد احمق بوده اند. "بنابراین، شاید ۲۰۰ سال بعد مردم به ما نگاه کنند و بپرسند که چرا ما از ارتباطات زیرفضایی استفاده نکرده ایم؟
به رغم رسیدن به این پاسخ ناامید کننده که احیانا سیگنال های کشف شده منشا زمینی دارند، ستاره شناسان "جستجو برای هوش فرازمینی" هنوز نسبتاً مطمئن هستند که ما در جهان تنها نیستیم.
"ورتیمر" اضافه کرد: من فکر می کنم خیلی عجیب است اگر ما در این جهان تنها باشیم. اگر به اعداد نگاه کنید، یک تریلیون سیاره در کهکشان وجود دارد یعنی پنج برابر بیشتر از ستاره ها. خیلی از آنها سیارات کوچکی مانند زمین هستند. خیلی از آنها دارای آب مایع هستند، ازاین رو حیات هوشمند، باآنکه به اندازه حیات باکتریایی رایج نیست اما هنوز هم می تواند نسبتاً رایج باشد. شاید آنها نمی خواهند با تمدن های بدوی مانند ما که هنوز همدیگر را می کشیم ارتباط برقرار کنند. یا شاید آنها کمی از فناوری و توسعه خسته شده اند و علاقه بیشتری به موسیقی و شعر دارند.

1401/03/28