URL



فیلم اولین تصادف سیستم کاملا خودران تسلا مدل 3

فیلم اولین تصادف سیستم کاملا خودران تسلا مدل 3

کوتاه کننده لینک: یک ویدیوی جدید از یک یوتیوبر، برخورد سهل انگارانه خودروی تسلا ˮمدل 3ˮ را در حالت «کاملا خودران» با یک مانع جدا کننده خیابان از مسیر مخصوص دوچرخه سواری نشان میدهد.


به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، یک خودروی تسلا "مدل ۳" در حالت «کاملا خودران» درحال برخورد با یک مانع مخصوص جداسازی خیابان از مسیر دوچرخه سواری نشان داده شده است که اولین شکست نسخه بتای تازه انتشار یافته سیستم کاملا خودران تسلا را به تصویر می کشد و یک شکست برای شرکت "ایلان ماسک" است.
این فیلم از رانندگی در مرکز شهر سن خوزه کالیفرنیا ازطریق یک یوتیوبر با نام کاربری "AI Addict" ضبط شده است و نخستین شواهد ثبت شده را از تصادف سیستم "رانندگی کاملا خودران"(FSD) ارائه می دهد که در آن، این سیستم بطور مستقیم مسئول تصادف است.
آخرین نسخه نرم افزار خودران تسلا، "FSD Beta" نسخه ۱۰.۱۰ است.
در این ویدیو شاهد آن هستیم که حتی با وجود این که راننده درحال ترمز گرفتن است و با عصبانیت فرمان را به سمت چپ می چرخاند، سیستم کاملا خودران تسلا مجهز به هوش مصنوعی باز هم به مانع برخورد می کند.
قسمت های دیگر این ویدیو حتی بیشتر نگران کننده است، چونکه در آن مشاهده می شود این سیستم به سبب مشکلات نرم افزاری، از چراغ قرمز عبور می کند و می کوشد از مسیر خط آهن و خط تراموا عبور کند.
این ویدئو مدت کوتاهی بعد از آن انتشار یافته است که "تسلا" مجبور شد نزدیک به ۵۴ هزار خودروی سدان و شاسی بلند خودرا فرا بخواند، برای اینکه نرم افزار کاملا خودران آنها مشکل داشت و به خودرو ها اجازه می داد از علایم توقف عبور کنند.
نسخه کامل این ویدیوی انتشار یافته از جانب این یوتیوبر حدود ۹ دقیقه است که تصادف بین دقیقه سه و چهار رخ می دهد. بنظر می رسد این کاربر یوتیوب در صندلی جلو پشت فرمان نشسته است و یک تصویربردار در صندلی عقب او را همراهی می کند.
وی در لحظه تصادف می گوید: گندش بزنند، به آن برخورد کردیم! من ترمز را تا ته فشار دادم!
سپس سرنشین عقب می گوید: باورم نمی گردد که خودرو متوقف نشد.
"ایلان ماسک" مدیرعامل "تسلا" همین ماه گذشته ادعا کرد که سیستم FSD نسخه بتا هیچ گاه تصادف نداشته است، اما این فیلم جدید نشان میدهد که چنین نیست.
در این ویدیو می توان راننده را دید که بجای نگه داشتن فرمان، فقط آنرا لمس می کند و به فناوری خودران اجازه می دهد تا حرکات چرخ را برای دنبال کردن یک مسیر از پیش تعریف شده روی نقشه پیگیری کند.
سیستم کاملا خودران تسلا به استقلال سطح دو رسیده است. این بدان معناست که این سیستم می تواند سرعت و جهت خودرو را کنترل کند و به راننده اجازه می دهد دست خودرا بطور موقت از روی فرمان بردارد و لازم نباشد که همیشه فرمان تحت کنترل راننده باشد، اما راننده باید همیشه جاده را زیر نظر داشته و آماده گرفتن فرمان باشد.
در این ویدیو لحظاتی پیش از تصادف، می توان راننده را دید که پیش از این که متوجه نزدیک شدن و احتمال برخورد با مانع شود، اجازه می دهد فرمان از میان دستانش آزادانه به سمت راست بچرخد و سپس آنرا به سرعت به سمت چپ می چرخاند، اما دیگر خیلی دیر شده است.
بااینکه این تصادف جدی نبود، اما رنگ مانع بر روی سپر جلوی خودرو باقی ماند.
این امکان وجود دارد که سیستم خودران کاملا تسلا از محصور شدن قسمتی از مسیر برای دوچرخه سواری آگاه نبوده باشد و برای دریافتن آن با تسلا تماس گرفته شده است.
بنظر می رسد خودروی تسلا "مدل ۳" در تشخیص موانع سبز زنگ جداسازی مسیر دوچرخه سواری که در سرتاسر مرکز شهر سن خوزه وجود دارند، مشکل دارد و اغلب در چندین نقطه به سمت آنها حرکت می کند.
در بخش دیگری از این ویدیو، با وجود این که یک کامیون درحال نزدیک شدن است، هوش مصنوعی خودرو در تلاش است در جاده اصلی به سمت چپ بپیچد.
اما در بخش های دیگر، بنظر می رسد این سیستم کار خودرا به خوبی انجام می دهد و صبورانه منتظر بور عابران پیاده برای عبور از جاده می ماند و فاصله ایمن خودرا از خودرو های دیگر به خوبی حفظ می نماید.
اواخر سال قبل میلادی بود که "تسلا" گفت تقریباً ۶۰ هزار مالک "تسلا" در برنامه "FSD Beta" شرکت دارند که توسط این شرکت انتخاب شده اند و رانندگانی با بالاترین امتیاز ایمنی و نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ هستند.
با این وجود، یکی از رانندگان در اکتبر گذشته فاش کرد که امتیاز ایمنی ۳۷ از ۱۰۰ دارد و همچنان درحال استفاده از این نسخه است.
امتیاز ایمنی توسط نرم افزار داخل خودرو برای رانندگانی که به شرکت اجازه نظارت بر رانندگی خودرا می دهند، تعیین می شود.
سیستم رانندگی کاملا خودران تسلا یک سیستم ارتقاء یافته سیستم "اتوپایلت"(Autopilot) تسلا و مجموعه ای از خاصیت های پیشرفته سیستم کمک راننده این شرکت است که سابقه ای بحث برانگیز و کشنده داشته است.
تا حالا ۱۲ مورد مرگ و میر مربوط به سیستم اتوپایلت تسلا به همراه تعداد زیادی تصادف غیر مرگبار تأیید شده است.
برخلاف ادعای "ایلان ماسک" در ماه ژانویه در خصوص رکورد بی عیب و نقص بودن نسخه بتای FSD، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه دولت ایالات متحده(NHTSA) نخستین شکایت خودرا در نوامبر ۲۰۲۱ در خصوص این که این سیستم سبب تصادف یک راننده تسلا شده است، دریافت کرد.



منبع:

1400/11/21
15:34:14
5.0 / 5
343
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک