URL



پایین بودن همه شیشه های خودرو می تواند میزان انتقال كووید-۱۹ را كم كند

پایین بودن همه شیشه های خودرو می تواند میزان انتقال كووید-۱۹ را كم كند

به گزارش کوتاه کننده لینک پژوهشگران آمریکایی در مدلهای شبیه سازی شده نشان داده اند که پایین بودن همه شیشه های خودرو می تواند میزان انتقال کووید-۱۹ را کم کند.


به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از دانشگاه ماساچوست در امهرست، پژوهش جدیدی نشان داده است که ایمن ترین راه برای جلوگیری از انتقال احتمالی کووید-۱۹ میان دو نفر که با هم در یک خودرو سفر می کنند و در چنین محیط بسته و پرخطری قرار دارند، پایین بودن هر چهار شیشه خودرو و دور بودن مسافر از راننده تا حد امکان است. بهتر است که مسافر طی سفر، روی صندلی عقب در جهت مخالف راننده نشسته باشد. "وارگس ماثای"(Varghese Mathai)، پژوهشگر "دانشگاه ماساچوست در امهرست"(UMass Amherst) و همکارانش دریافتند که این پیکربندی، دو جریان متمایز هوا را در اتاقک خودرو به وجود می آورد که در امتداد خط وسط خودرو جدا می شوند.
این پیکربندی جریان هوای جدا شده، در کاهش انتقال قطرات عفونی شبیه سازی شده از راننده به مسافر و یا بالعکس، بیشترین تأثیر را داشت. با این حال، پژوهشگران با درک این مورد که چنین تنظیمات نسبی امکان دارد مطلوب خیلی از مسافران نباشد، راه های دیگری همچون بالا بودن هر چهار شیشه خودرو و بالا بودن یک یا دو شیشه را هم آزمایش کردند.
چاره بستن کامل و محصور کردن محیط که فقط به جریان هوای شبیه سازی شده و غیرچرخشی تهویه مطبوع خودرو تکیه داشت، پرخطرترین روش بود و بیشترین خطر انتقال قطرات را به همراه داشت.
سفر کردن با پایین بودن سه شیشه خودرو، عملکرد بهتری نسبت به پایین بودن دو شیشه دارد اما پژوهشگران دریافتند انتخاب این که کدام شیشه بسته باشد، اهمیت بسیاری دارد. شبیه سازی ها نشان داد در مواردی که راننده یا مسافر آلوده به کروناویروس است، تنها بالا بودن نزدیک ترین شیشه به او می تواند بیشتر نقش محافظتی را داشته باشد. دومین چاره هم پایین بودن هر چهار شیشه خودرو است.
ماثای و همکارانش به این نکته اشاره کردند که شبیه سازی های آنها برپایه یک مدل ایده آل سازی شده از "تویوتا پریوس"(Toyota Prius) انجام گرفته است و امکان دارد که پویایی جریان هوا را در سایر وسایل نقلیه همچون کامیون، مینی وانت و خودرو های دارای سانروف مشخص نکند.
همینطور این گروه پژوهشی خاطرنشان می کنند که مدلهای آنها امکان دارد بعضی از تفاوت های ظریف در ارتباط با جریان هوا و زمان ماندن ذرات را که ناشی از شرایط استثنایی جریان باد است، نشان ندهند.
با وجود همه کمبودها، پژوهشگران نتیجه گرفتند که یافته های این پژوهش، تأثیر مهمی در کاهش میزان عفونت در صدها میلیون نفری خواهند داشت که در سرتاسر جهان با خودرو های مسافربری و تاکسی ها سفر می کنند. شاید نتایج این پژوهش، به عرضه روش های ایمن تر و کم خطرتری برای حمل و نقل شخصی ختم شوند.
این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.



1399/09/15
22:57:03
5.0 / 5
763
تگهای خبر: آزمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک