ضرورت انطباق دانشگاه ها با نیازهای نسل جدید هوش مصنوعی عامل تقلب نیست
به گزارش کوتاه کننده لینک، مدیرکل سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم ضمن اشاره به نسل جدید دانشجویان ایرانی اظهار داشت: این نسل بر خلاف نسل های قبل به دنبال مهارت به جای مدرک هستند و دانشگاه ها باید با نیازهای آنان منطبق شود.
به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، دویست و بیست و هفتمین نشست علمی تخصّصی و یازدهمین نشست بین المللی این مرکز با تحت عنوان «یادگیری جهانی و نوآوری در نظام دانشگاهی نوین» اجرا شد.
در این جلسه، صمد نژاد ابراهیمی، مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مدیر علمی نشست و همین طور «ایمبنزی جورج»؛ مدیر تعامل بین المللی برای آفریقا و هند و تحلیلگر سیاست خارجی و عمومی و «فیلیپ جی. لیرد»؛ مدیر ارشد نوآوری و مسئول ارتباطات بین المللی (Universities Canada) دانشگاه ترینیتی وسترن به عنوان سخنرانان در این جلسه به ایراد نقطه نظرات خود پرداختند.
در ابتدای نشست، صمد نژاد ابراهیمی، مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مدیر علمی نشست، با بیان اینکه آموزش عالی در آستانه تحولی بنیادین معرفی است؛ اظهار داشت: آموزش عالی در گذار یک تحول بنیادین است، تحولی که گذار از عصر دیجیتال به عصر هوش مصنوعی را رقم زده است. دانشگاه ها از نسل اول (دانشگاه های آموزش محور) تا نسل های نوین (دانشگاه های نوآوری محور و کارآفرین) دسته بندی می شوند و دانشگاهی که خودرا با منطق اکوسیستم جهانی علم وفناوری تطبیق ندهد، دیر یا زود گرفتار فرسودگی نهادی خواهد شد.
نسل جدید دانشجویان ایرانی در دنیای دیجیتال متولد شده اند
صمد نژاد ابراهیمی با اشاره ظرفیت نسل جدید دانشجویان ایرانی افزود: نسل جدید دانشجویان ایرانی با نسل های پیشین تفاوت بنیادین دارد؛ آنها در جهانی دیجیتال متولد شده اند، با فناوری زندگی کرده و نگاه جهانی تری به آینده دارند. بالاتر از ۷۵ درصد از دانشجویان کشور تجربه یادگیری ترکیبی (حضوری - آنلاین) دارند و نزدیک به نیمی از ورودی های جدید در رشته های فناورانه و میان رشته ای تحصیل می کنند. این نسل برعکس نسل های قبل، نه بدنبال مدرک، بلکه بدنبال «مهارت» هستند؛ ارزش یادگیری برایشان در کاربرد آنست نه در نظریه صرف. بنابراین، دانشگاه ها باید خودرا با زبان و نیاز این نسل تطبیق دهند.
مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بیان راهکار ها و سیاستهای کلیدی در راه آینده آموزش عالی ایران به مواردی از قبیل حفظ و توسعه تعاملات علمی موجود با وجود شرایط سخت، سرمایه گذاری در پلت فرم های آموزشی آنلاین و تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی، بازبینی مداوم در برنامه های درسی برای همسویی با نیازهای عصر هوش مصنوعی، تقویت مراکز جذب دانشجوی بین المللی و تسهیل فرایندهای پذیرش و ارایه بورس های رقابتی و همین طور نهادینه سازی تفکر نوآورانه در تمام سطوح دانشگاهی اشاره نمود.
دانشگاه ها باید بجای صدور مدارک سنتی، فرصت های یادگیری مبتنی بر مهارت و انعطاف را فراهم کنند
در ادامه نشست دکتر فیلیپ جی. لیرد؛ مدیر ارشد نوآوری و مسئول ارتباطات بین المللی دانشگاه ترینیتی وسترن با اشاره به دیدگاه یک استاد دانشگاه در حوزه «هوش مصنوعی مولد» و یادگیری شخصی سازی شده اظهار داشت: بر مبنای اظهارات این استاد دانشگاه، ۶۸ درصد از موسسات آموزشی جهان به سرمایه گذاری در مدلهای یادگیری انطباق گرا (PL) روی آورده اند که اساس آن تطبیق محتوای آموزشی با نیازهای هر دانشجو است. این روند از مدارک بلند مدت به دوره های خرد، مهارت افزا و کوتاه مدت تغییر یافته است؛ یعنی دانشگاه ها باید بجای صدور مدارک سنتی، فرصت های یادگیری مبتنی بر مهارت و انعطاف را فراهم نمایند تا دانشجویان بتوانند به سرعت در بازارهای کاری جهانی وارد شوند.
هوش مصنوعی عامل تقلب نیست؛ باعث توانمندسازی دانشجویان می شود
وی افزود: تحول آموزشی رونمایی از «عصر جدید ایمان به هوش مصنوعی» است؛ جایی که چت بات ها و ابزارهای زایشی نه تهدید، بلکه پشتیبان یادگیری عمیق به شمار می آیند. پژوهش ملی کانادا درباره ی رفاه دانشجویان بین المللی، نشان داده است که ۷۸ درصد آنان از این ابزارها برای اصلاح، نگارش، جست وجوی مقالات و پیشرفت کیفیت علمی استفاده می نمایند. برعکس نگرانی استادانی که هوش مصنوعی را عامل تقلب می دانند، این ابزارها باعث توانمندسازی و افزایش اعتمادبه نفس دانشجویان می شوند.
فیلیپ جی. لیرد در بخش اجتماعی تحلیل خود، به تفاوت الگوی استفاده از AI میان دانشجویان بومی و بین المللی پرداخت و اظهار نمود: دانشجویان بین المللی از سنین پایین با ابزارهای ترجمه و اصلاح متن آشنا بوده اند، بنابراین سازگارتر و انعطاف پذیر تر هستند؛ بنابراین، نقش دانشگاه ها باز تعریف می شود و دانشگاه ها باید نه مانع، بلکه راهبر استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی باشند. فناوری هوش مصنوعی رابطه دانشجو با دانشگاه را دگرگون کرده است که در این راه از اعتماد به تعلق، همین طور از تعلق به استخدام پذیری و درنتیجه از استخدام پذیری به آینده شغلی هوشمند در حرکت است.
مدیر ارشد نوآوری و مسئول ارتباطات بین المللی (Universities Canada) دانشگاه ترینیتی وسترن درباره ی تاثیر هوش مصنوعی بر بازار کار و مشاغل اظهار داشت: تحقیقات گسترده ای در این مورد انجام شده است. پژوهش مک کنزی ۲۰۲۳ یک آمار هشداردهنده ارایه می دهد: تا سال ۲۰۳۳، تخمین زده می شود که نیمی از مشاغل فعلی در سطح جهان دستخوش تغییرات ساختاری می شوند یا از بین می روند.
وی در بیان تحول در بازار آموزش جهانی اظهار داشت: بازار آموزش جهانی درحال رشد تصاعدی است. پیشبینی می شود که ارزش این بازار تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰ تریلیون دلار برسد. این رشد عمدتا ناشی از نیاز مستمر به بروزرسانی مهارت ها و آموزش مجدد نیروی کار است. سرمایه گذاری در فناوری آموزشی (EdTech) هم در اوج قرار دارد؛ تخمین زده می شود که این سرمایه گذاری تا سال ۲۰۲۵ به ۴۰۴ میلیارد دلار برسد.
دانشگاه ها بجای ممنوعیت هوش مصنوعی را به عنوان همکار یادگیری بپذیرند
فیلیپ جی. لیرد در مورد نقش دانشجو و هوش مصنوعی در کلاس درس تشریح کرد: دانشجویان امروزی بطور طبیعی با ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT آشنا شده اند و در استفاده از آنان برای پیشرفت کیفیت کار خود اغلب از اساتید جلوتر هستند. دانشگاه ها باید بجای ممنوعیت، این ابزارها را به عنوان همکار یادگیری قبول کنند.
وی اضافه کرد: هوش مصنوعی می تواند بطور غیرمستقیم به بهبود برخی جنبه های روان شناختی و اجتماعی کمک نماید که مواردی همچون بهبود حس تعلق با شخصی سازی مسیر یادگیری، افزایش اعتماد به نفس: موفقیتهای کوچک تر و ملموس تر در راه یادگیری شخصی سازی شده و تقویت مهارت های ارتباطی: با خودکار شدن وظایف روتین از هوش مصنوعی اشاره نمود.
در ادامه نشست کارشناسان و صاحب نظران حاضر در نشست، به بیان نقطه نظرات و طرح سوالات خود پرداختند.
شایان ذکر است این جلسه در تاریخ ۵ آبان ماه ۱۴۰۴، به شکل حضوری و مجازی، به زبان انگلیسی و با مشارکت نهادهای اجرایی ملی و استانی، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و اندیشکده ها در سالن دکتر حسین عظیمی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری اجرا شد.
حرف آخر اینکه در آغاز نشست، صمد نژاد ابراهیمی، مدیرکل سیاست گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان مدیر علمی نشست، با اشاره به اینکه آموزش عالی در آستانه تحولی بنیادین معرفی است؛ گفت: آموزش عالی در گذار یک تحول بنیادین است، تحولی که گذار از عصر دیجیتال به عصر هوش مصنوعی را رقم زده است. بالاتر از ۷۵ درصد از دانشجویان کشور تجربه یادگیری ترکیبی (حضوری - آنلاین) دارند و نزدیک به نیمی از ورودی های جدید در رشته های فناورانه و میان رشته ای تحصیل می کنند. فناوری هوش مصنوعی رابطه دانشجو با دانشگاه را دگرگون کرده است که در این راه از اعتماد به تعلق، همچنین از تعلق به استخدام پذیری و درنتیجه از استخدام پذیری به آینده شغلی هوشمند در حرکت است.
منبع: كوتاه كننده لینك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب