URL



آغوش باز معاونت علمی جهت استفاده از ظرفیتهای علوم انسانی در حکمرانی فناورانه

آغوش باز معاونت علمی جهت استفاده از ظرفیتهای علوم انسانی در حکمرانی فناورانه

به گزارش کوتاه کننده لینک، در دیدار و هم اندیشی معاون علمی رئیس جمهور و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سازوکارهای استفاده از ظرفیتهای علوم انسانی در حکمرانی نوآورانه و فناورانه بررسی گردید.



به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با هدف بهره مندی از ظرفیتهای علوم انسانی و اجتماعی نشست هم اندیشی معاون علمی رئیس جمهور و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید.
حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در این نشست با تاکید بر اهمیت ویژه و نقش راهبردی علوم انسانی اظهار داشت: معتقدم که خروجی علوم انسانی بسیار ملموس و مشهود است. آنچه که باید در نقش آفرین ساختن علوم انسانی در مسائل کلان مورد توجه قرار داد، تعریف و طرح دقیق مسأله است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه حکمرانی، موضوعی است که پیوندی عمیق با علوم انسانی دارد، اظهار داشت: علوم انسانی ما می تواند حکمرانی خوب را که همان «حکمرانی فناورانه و نوآورانه» باشد، تحقق ببخشد. زمانی بود که صرفا از حکمرانی خوب صحبت می شد اما امروز به خوبی می دانیم که تعبیر دقیق تر از حکمرانی خوب، همان حکمرانی نوآورانه و فناورانه است. علوم انسانی می تواند در شناخت دقیق مسائل و عرضه راهکارهای مطلوب و تحقق حکمرانی نوآورانه و فناورانه اثرگذار باشد.
موضوع دیگر، تعریف دقیق مسئله است و باید طرح مسئله دقیق صورت بگیرد. ما در قسمت طرح مسئله که یک خصوصیت راهبردی در حل مسئله است چالش داریم گاهی امکان دارد به علت طرح غیر دقیق و پیچیده مسأله، حل آن ناممکن به نظر برسد. باید چالش حل مسأله اصلاح گردد و بتوانیم مسائل را بگونه ای ریز و دقیق طرح نماییم که در فرایند طرح چاره به چالش برنخوریم.
افشین با تاکید بر آمادگی معاونت علمی برای پشتیبانی از دیده بانی پیشرفت های علمی و فناورانه اظهار داشت: ما در علم عموما پیرو هستیم و پیشرو نیستیم و در راه هم سویی و همراهی با توسعه جهانی دانش و فناوری، نه تنها ابزارها، رویکردها، الزامات و زیرساخت ها را فراهم نمی نماییم تا در سالهای آینده نسبتی مناسب با دانش و فناوری های نوظهور برقرار نماییم، بلکه به طور عمده نوع برخوردها از جنس سلبی است و صرف جلوگیری و مسدود کردن مسیر حرکت، مانع بوجود می آورد. آمادگی داریم در مبحث دیده بانی دانش و فناوری، از دستاوردهای پژوهشگاه استفاده نماییم.
معاون علمی رئیس جمهور بر لزوم استفاده از ظرفیت علوم انسانی برای شناخت تمامی ابعاد فناوری های نوظهور و نقش آفرین ساختن در حکمرانی فناورانه و نوآورانه تاکید کرد و اضافه کرد: به صورت مثال در فناوری هوش مصنوعی ابعاد و زوایای بسیار نهفته و ناشناخته ای وجود دارد که پژوهشگاه، می تواند در تبیین ابعاد متعدد آن ورود پیدا کند. در شناخت کلان روندهای فناوری، مسایل و زیرمساله های فناورانه شناخت تمامی ابعاد این فناوری از مسایل فلسفی، فقهی تا اجتماعی آن، بخصوص در حوزه هوش مصنوعی آماده هستیم تا از دستاوردها، راهکار ها و برنامه های مبتنی بر نقش آفرینی علوم انسانی حمایت نماییم.
افشین در ادامه اضافه کرد: آمادگی داریم به شکل مسئله محور یا مبحث محور پیش برویم و در موضوعات مختلف تلاش نماییم محاسن را حداکثر و معایب را به حداقل برسانیم. ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی هم آمادگی دارند با ارتباط و تعامل متناسب با مسائل مختلف با پژوهشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و سایر بخش ها در چارچوب یک شبکه جامع به حل مسائل و عرضه راهکار ها بپردازند.
وی ضمن اشاره به اینکه ارتباط بخشی میان فناوری ها و شکل دهی یک زنجیره، کاری است که علوم انسانی می تواند در آن نقش آفرینی اثربخشی ایفا کند، افزود: ما در توسعه فناوری، زنجیره ای از فناوری های را شکل بدهیم. این امر با نقش آفرینی علوم انسانی محقق می شود. دیدگاه ما اینست که از شبکه پژوهشگاه ها وپژوهشکده ها با محوریت سنادها در حل مسایل مختلف استفاده نماییم.

نقش آفرینی معاونت علمی ریاست جمهوری در حکمرانی دانش و فناوری

در این نشست آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن اشاره به نقش معاونت علمی ریاست جمهوری در زمینه تحقق حکمرانی علمی و فناورانه اظهار داشت: نقش معاونت علمی ریاست جمهوری در دخیل کردن فناوری و نوآوری در زمینه های مختلف کشور همچون حکمرانی، نقشی اساسی است و مقام معظم رهبری توجهی ویژه به معاونت علمی دارند. نگاه ایشان و اندیشمندان اینست که این معاونت، حکمرانی علم، فناوری و نوآوری را عملی و اجرایی کند که خوشبختانه اقدامات و برنامه های بسیار خوبی هم در این معاونت اجرا شده است.
وی با بیان اینکه یکی از اهداف این پژوهشگاه تولید نگاههای نظری و گره گشایی از دولت در حوزه های نظری و علمی است، اظهار امیدواری کرد تعامل و همفکری بین معاونت علمی و پژوهشگاه با نگاهی که دولت چهاردم در کاربردی سازی علوم دارد منجر به گامهای اثرگذاری در حل چالش های حکمرانی در زمینه های مختلف بشود.

نقش علوم انسانی اسلامی در ساخت تمدنی

آیت الله رشاد با تاکید بر نقش علوم انسانی اسلامی در ساخت تمدنی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران آرمان های بلندی دارد که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست و یکی از مهم ترین این آرمان ها، ساخت تمدن اسلامی است.
وی با بیان اینکه سبک زندگی از الزامات اصلی ساخت تمدن است که با تاکید بر علوم انسانی شکل می گیرد، افزود: ساخت تمدن مستلزم اتکا به لوازم بسیاری است و سبک زندگی، جوهر و اساس این تمدن به شمار می آید. تمامی ابعاد و جوانب سبک زندگی، به علوم انسانی تکیه دارد و در واقع علوم انسانی است که سبک زندگی جامعه را شکل می دهد و مدیریت می کند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر لزوم نقش آفرینی عینی و عملی علوم انسانی در زمینه حکمرانی اظهار داشت: باآنکه در قسمتهایی فقه و علوم انسانی هم نقش هایی داشته، اما نتوانسته است بشکلی عینی و عملی ساختار ایجاد کند؛ در شئونات مختلف از سیستم بانکی و اقتصادی تا مسایل فرهنگی همچنان در بند علومی هستیم که در دانشگاه ها تدریس شده و علوم انسانی اسلامی ما نتوانسته است در زمینه های متعدد تمدنی نقش آفرینی عملی داشته باشد.
وی ضمن اشاره به تعامل پژوهشگاه با معاونت علمی در جهت تبلور نقش علوم انسانی و اسلامی در زمینه های حکمرانی اظهار داشت: باآنکه می توانیم ادعا نماییم علوم انسانی را تولید کرده ایم اما همچنان در عرضه و تولید آن کار بسیاری داریم. تلاش می نماییم با شکل گیری قطب نوآوری های علوم انسانی، سازوکارهایی اتخاذ شود که دانش تولیدی را به عرصه عمل برسانیم و به راه کارهای اساسی و سازنده در زمینه حکمرانی برسیم.


منبع:

1403/09/06
11:14:12
5.0 / 5
169
تگهای خبر: ابزار , تولید , سیستم , شبكه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک