توسعه سیستمی برای شناسایی مشکلات بینایی کودکان

به گزارش کوتاه کننده لینک، دانشمندان چینی یک سیستم یادگیری عمیق مبتنی بر گوشی هوشمند را برای تشخیص زودهنگام اختلالات بینایی در کودکان خردسال توسعه داده اند.

به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، گزارشی از نحوه عملکرد این سیستم هفته گذشته در مجله علمی «Nature Medicine» منتشر گردید. این پژوهش توسط گروهی از پژوهشگران به سرپرستی استاد «لین هائوتیان» از مرکز چشم پزشکی ژونگشان در دانشگاه سون یات سن انجام شد.

این سیستم برای القای یک نگاه ثابت در کودکان با استفاده از تصاویر ویدیویی شبه کارتونی طراحی شده است. دوربین های این سیستم با استفاده از مدلهای یادگیری عمیق، خصوصیت های چشم افراد را برای تحلیل و بررسی بیشتر ثبت می کنند.

این سیستم قادر به شناسایی ۱۶ اختلال چشمی مانند آب مروارید مادرزادی، پتوز مادرزادی و گلوکوم مادرزادی است و دقت غربالگری آن بیشتر از ۸۵ درصد است.

به افتادگی پلک فوقانی، پتوز گفته می شود. این افتادگی امکان دارد خفیف باشد یا تمامی مردمک را بپوشاند. در بعضی موارد، پتوز می تواند دید طبیعی را محدود یا حتی به صورت کامل مسدود کند. پتوز می تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند، وراثتی باشد، در بدو تولد بروز کند یا در سنین بالاتر اتفاق بیفتد.

تشخیص زودهنگام اختلال بینایی بسیار مهم می باشد، اما این امر اغلب در کودکان خردسال (که همکاری کمی در انجام آزمایش های بینایی استاندارد دارند)، نادیده گرفته می شود.

در این پژوهش، بیشتر از ۲۵ میلیون فریم فیلم از ۳۶۵۲ کودک با کمک نرم افزار یادگیری عمیق مورد استفاده در مرکز ابر رایانه Tianhe-2 در گوانگژو، استان گوانگدونگ جمع آوری شد. این سیستم این پتانسیل را دارد که توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی، والدین و مراقبان کودکان برای شناسایی کودکان خردسال دارای اختلالات بینایی استفاده گردد.

1401/11/15