URL



در پیش نویس سند هوش مصنوعی؛

کلان پروژه های ملی هوش مصنوعی مشخص شد

کلان پروژه های ملی هوش مصنوعی مشخص شد

کوتاه کننده لینک: در پیش نویس سند ملی هوش مصنوعی علاوه بر تدوین راهبردها و اقدامات ملی، محورهای اولویت دار و کلان پروژه های به کارگیری هوش مصنوعی در 9 بخش مشخص شده است.



به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از مهر، تدوین سند هوش مصنوعی در معاونت علمی ریاست جمهوری، از سال ۹۸ در معاونت شروع شد و در نهایت سال ۱۴۰۰ نسخه اولیه سند آماده شد و هم اکنون پیش نویس این سند در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی درحال بررسی است. پس از تصویب سند در شورا و حداکثر طی ۶ ماه، «مرکز ملی هوش مصنوعی» موظف است با همکاری دستگاه های مرتبط برنامه های ملّی کاربست هوش مصنوعی در عرصه های کاربردی اولویت دار را تهیه و به اطلاع ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برساند.
تدوین سند راهبرد ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران گام مهمی جهت استفاده بهینه از ظرفیتهای هوش مصنوعی برای تقویت بنیان های علمی و پژوهشی در امتداد پیشرفت کشور در همه عرصه های در رابطه با حکمرانی ملی، منطقه ای و ارتباطات جهانی است. همین طور نقش هوش مصنوعی در همه قلمروهای در رابطه با مدیریت شهری، فرایندها و تعاملات صنعتی، کشاورزی، خدماتی و تنظیم نظام مند روابط بین دستگاهی و همین طور ارتباط هوشمند با همه عناصر در رابطه با کسب وکارها و همه حوزه های علم و دانش در رابطه با سلامت و درمان، امنیت غذایی، محیط زیست و هوای پاک، ترابری زمینی، ریلی و هوایی و البته امور در رابطه با صنایع مهم و راهبردی شامل هوافضا، زیست فناوری، نانو، علوم شناختی و سایر عرصه های علم و تکنولوژِی، منشأ تغییرات و تحولات بزرگ است.
اگر در دوره ای صنعت نفت، صنعت برق و فناوری اطلاعات موجب تحول همه جانبه ی صنعت شد، امروزه یکی از مهم ترین حوزه های فناورانه ای که با توجّه به گذشته، حال و آینده تحوّل آفرین خود بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، علوم و فناوری های هوش مصنوعی است. با توجه به ذات تکنولوژی های جدید و مزیت های حاصل از پیشگامی در این فناوری ها، کشورهای بسیاری، بر هوش مصنوعی و کارکردهای آن در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متمرکز شده اند.
کشور ما نیز، یکی از کشورهای پیشرو در حوزه ی خلق دانش و انتشار مقالات علمی در عرصه هوش مصنوعی است و توسعه زیست بوم کسب وکارهای نوپا و ایجاد شرکت های دانش بنیان این حوزه، نشان می دهند که با برنامه‎ریزی منسجم و جامع، می توان دستاوردهای قابل توجهی را از توسعه هوش مصنوعی در کشور انتظار داشت.
بدون شک برای ارتقای جایگاه کشور در عرصه هوش مصنوعی و کسب جایگاه خود از بازارهای جهانی و رسیدن به جمع کشورهای برتر دنیا، راه پرفرازونشیبی در پیش است و لازمه ی آن بالا بردن کیفیت زندگی، رضایتمندی جامعه، خودباوری، رشد اقتصادی، توانمندسازی نیروی انسانی، توجه ویژه به نخبگان، فرهنگ سازی، ترویج و آموزش مفاهیم و مبانی علمی، تسهیل فضای کسب وکار، توجه ویژه به بخش خصوصی، تسهیل انتقال فناوری و توسعه فناوری های زیرساختی و تنظیم‎گری متناسب با الزامات این حوزه است.
جایگاه ایران در هوش مصنوعی در افق ۱۴۱۲
براساس آن چه که به عنوان چشم انداز در پیش نویس سند هوش مصنوعی معاونت علمی آمده، ایران در افق ۱۴۱۲ باید با برخورداری از زیست بوم هوش مصنوعی پیشرفته و نوآور مبتنی بر اصول و ارزش ها، اتکا بر قابلیت ها و توانمندی های ملی و تعاملات بین المللی، بین کشورهای پیشرو هوش مصنوعی دنیا قرار بگیرد و با استفاده از این فنآوری در حکمرانی، موضوعات کلان کشور، ثروت آفرینی و رفاه اجتماعی بیشترین راندمان را بوجود آورد.
توسعه سرمایه انسانی متخصص و متعهد متناسب با قرار گرفتن در جمع کشورهای پیشرو، ارتقا و تامین زیرساخت ها با تأکید بر زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات و کلان داده، زیرساخت های پردازشی و مدلهای بزرگ چندوجهی بومی با رویکرد شتاب دهی به پیشرفت هوش مصنوعی و کاربردی سازی آن، رشد و جهش مداوم تولیدات فکری، علمی و فناورانه و تبدیل شدن به قطب تحقیقاتی هوش مصنوعی منطقه با هدف رفع نیازهای کشور و مرجعیت بین المللی حداقل در یکی از شاخه های این حوزه و ارتقای رقابت پذیری اقتصادی کشور با بهره گیری از هوش مصنوعی در سطح بازار داخلی و جهانی و دستیابی به رشدهای جهشی در اقتصاد هوش مصنوعی همچون اهداف کلان عنوان شده است. شاخص های ارزیابی کلان

استفاده از مزایای هوش مصنوعی برای تحریک رشد اقتصادی، اشتغال و نوآوری
سیاست های راهبردی این سند در ۱۴ ماده تنظیم شده که عبارت است از جهت دهی هوش مصنوعی در راه پیشرفت مبتنی بر ارزش های اسلامی ایرانی باتوجه به اولویت های در رابطه با نیازهای اساسی زندگی، ضرورت نظارت و مراقبت بر تصمیمات و خودمختاریِ هوش مصنوعی که سبب ضرر به فرد و جامعه می شود، پیش برندگی و فرصت آفرینی برای زیست بوم هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران در روابط و تعاملات بین المللی، تقدم و اولویت طرح ها و کاربست های هوش مصنوعی با دامنه ی فراگیر و اثرگذاری بالا، زنجیره ی کامل، متوازن، رقابتی و توانمند در چرخه ایده تا ثروت (مصرف) هوش مصنوعی، توجه به مسئولیت پذیری هوش مصنوعی، تقویت مردم محوری و روحیه تعاون در توسعه هوش مصنوعی، التزام به توسعه فناوری هوش مصنوعی در عین اهتمام به رعایت اخلاق، کرامت انسانی و حفظ حریم خصوصی، اولویت دهی به کاربردی شدن هوش مصنوعی برای حل چالش های ملی، استفاده از مزایای هوش مصنوعی برای بهبود خدمات و ماموریت های عمومی، استفاده از مزایای هوش مصنوعی برای تحریک رشد اقتصادی، اشتغال و نوآوری، توجه به مخاطرات هوش مصنوعی و صیانت از ارکان سرمایه انسانی از قبیل حافظه انسانی، اعتماد به نفس، کسب دانش و یادگیری و خلاقیت و نوآوری در برخورد با هوش مصنوعی، توجه به توسعه روابط انسانی و پرهیز از کاهش روابط اجتماعی طبیعی و رفتارهای کلیشه ای در توسعه هوش مصنوعیو توجه به بکارگیری هوش مصنوعی جهت گسترش عدالت فراگیر، حکمرانی نظام مند، هشداردهنده و اقدام کننده هوشمند.
راهبردها و اقدامات ملی؛ از شبکه‎ سازی های بین ‎المللی تا تجاری سازی محصولات فناورانه
در این سند راهبردها و اقدامات ملی در ۷ بخش زیرساخت های حکمرانی، آموزش و پژوهش، زیرساخت داده و پردازش، توسعه محصولات فناوری و تجاری سازی، توسعه بازار، تعاملات بین المللی، ترویج و فرهنگسازی در نظر گرفته شده است.
در بخش زیرساخت های حکمرانی بر ارتقای زیرساخت های قانونی، تنظیم گری، و استانداردها برای جهت دهی، شتاب دهی، و گسترش هوش مصنوعی تاکید شده و برای رسیدن به آن راهکارهایی چون تسهیل بهره برداری انتفاعی و غیر انتفاعی از داده های تولیدی کشور بوسیله اصلاح قوانین و مقررات موجود و به رسمیت شناختن مالکیت و حق بهره برداری انتفاعی هر شخص یا نهاد بر داده های تولیدی خود با حفظ ملاحظات امنیت ملی و رعایت حریم خصوصی، تدوین لوایح قانونی مورد نیاز بمنظور ایجاد زیرساخت های حقوقی مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی در کشور از قبیل تعیین مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی هوش مصنوعی خودمختار و رعایت حریم خصوصی، پاسخگویی و عدم تبعی، تدوین استانداردهای مربوط به مالکیت، تولید، نگهداری، تبادل، و به اشتراک گذاری داده و همین طور ایمنی و امنیت سیستم ها و خدمات هوش مصنوعی و اصلاح قوانین لازم در عرصه مالکیت فکری تولیدات مبتنی بر هوش مصنوعی و ثبت اختراعات این حوزه و تسهیل در ایجاد سامانه های شناسایی خروجی های این حوزه بوسیله ابزارهایی مانند تَه نقش پیشنهاد شده است.
در بخش آموزش و پژوهش، ساماندهی آموزش، پژوهش و مهارت افزایی بمنظور ارتقای نیروی انسانی مؤثر با رعایت تناسب بین پرورش نیروی انسانی در مرزهای دانش و آموزش های مهارتی به عنوان اولویت مطرح شده و راهکارهایی چون پشتیبانی از کارهای پژوهشی هوش مصنوعی و جهت دهی به آنها در امتداد اولویت ها، نیازمندی ها و حل چالش های ملی، پیش بری تحقیقات در عرصه علوم پایه و علوم انسانی در رابطه با هوش مصنوعی بمنظور فهم نسبت انسان و جامعه با هوش مصنوعی و نظریه پردازی و پشتیبانی از این مقوله در مراکز دانشگاهی و حوزوی، پیش بری تحقیقات در عرصه علوم اسلامی در رابطه با هوش مصنوعی با تأکید بر فقه و اخلاق هوش مصنوعی و نظریه پردازی آن و پشتیبانی از این مقوله در مراکز دانشگاهی و حوزوی، طراحی و اجرای پژوهش های ضروری برای سنجش تأثیر تعامل دوسویه هوش مصنوعی و جسم و جان انسان بر یکدیگر و بررسی تأثیر توسعه هوش مصنوعی بر عملکردهای شناختی، احساسی، اخلاقی و معنوی انسان و نتایج اجتماعی و اصلاح نظام آموزشی کشور بمنظور تقویت مزیت های انسان در مقابل هوش مصنوعی و اجتناب از رقابت نابرابر انسان و هوش مصنوعی، همین طور تبدیل تهدیدهای هوش مصنوعی به فرصتی برای ظهور وجوه انسانی برای اجرائی کردن این اولویت تعیین شده است.
توسعه بین رشته ای های هوش مصنوعی
تدوین منابع آموزشی و ارائه آموزش های مربوط به حوزه های فناورانه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در مقاطع مختلف تحصیلی، همچون دوره متوسطه و دانشگاه، پشتیبانی از برگزاری دوره های آموزشی و مهارت آموزی فشرده برای توانمندسازی نیروی انسانی متخصص در عرصه هوش مصنوعی، تقویت دانش عمومی استفاده از راهکارهای هوش مصنوعی با ارائه بسته های آموزشی تخصصی برای آموزش و بازآموزی شاغلین کشور، پشتیبانی از انجمن ها و اجتماعات علمی و صنعتی حوزه هوش مصنوعی بمنظور هم‎ افزایی و تبادل دانش و تجربیات، توسعه بین رشته ای های هوش مصنوعی در عرصه های اولویت دار سند، پشتیبانی از تأسیس و گسترش اندیشکده ها، کانون های فکری و حلقه های میانی در عرصه هوش مصنوعی و پشتیبانی از تحقیق و توسعه درباب موجودات زنده هوشمند در فضای بین رشته ای هوش مصنوعی و علوم شناختی از دیگر موارد مطرح شده در بخش آموزش و پژوهش بشمار می رود.

تاکید بر توسعه بومی مدلهای زبانی بزرگ چندوجهی در هوش مصنوعی
در بخش «زیرساخت داده و پردازش»، ارتقای زیرساخت های داده و پردازش در راستای نگهداری داده های بزرگ و ارتقای کیفیت، دسترسی، و امنیت داده های داخلی و تسهیل بهره برداری شرکتها و نخبگان از ظرفیتهای داده ای و امکانات داده پردازی به عنوان راهبرد اصلی معین و ایجاد دادگان، پیکره، کلان داده و محیط های مشترک عمومی برای آموزش و آزمون، محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی، گسترش زیست بوم داده باز در امتداد پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، تهیه لیست داده های دولتی و عمومی مورد نیاز برای آموزش و آزمون محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی مبتنی بر تقاضای شرکت های مرتبط و تسهیل دسترسی شرکت های این حوزه به آن داده ها بمنظور آموزش و آزمون محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی، کمک به فراهم شدن زیرساخت های پایه هوش مصنوعی بمنظور تولید، نگهداری و پردازش داده خصوصاً سخت افزارهای تخصصی هوش مصنوعی، پشتیبانی از ایجاد زیرساختهای اشتراکی پردازشی هوش مصنوعی و تسهیل دسترسی نخبگان و شرکت ها، توسعه توان طراحی و ساخت سخت افزارهای اختصاصی هوش مصنوعی، گردآوری و آماده سازی اسناد (متنی، تصویری و …) بومی حوزه تمدنی ایران و اسلام بمنظور توسعه آموزش هوش مصنوعی مبتنی بر این منابع و پشتیبانی از توسعه بومی مدلهای زبانی بزرگ چندوجهی در هوش مصنوعی خصوصاً مدلهای متناسب با زبان و فرهنگ ایرانی-اسلامی به عنوان اقدامات در این زمینه تعیین شده است
تسهیل توسعه کسب وکار و تجاری سازی محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی
در بخش «توسعه محصولات فناورانه و تجاری سازی»، پشتیبانی از توسعه فناوری و تجاری سازی دستاوردها با تأکید بر تسهیل کارهای کارآفرینانه به عنوان راهبرد و تشویق شرکت های بزرگ و صنایع بمنظور شبکه سازی و بهره گیری از ظرفیت شرکت های نوپا و دانش بنیان برای کاربست ابزارها و راهکارهای حوزه هوش مصنوعی، پشتیبانی از تجاری سازی طرح های بدیع و دارای نوآوری جهانی در عرصه هوش مصنوعی، پشتیبانی از توسعه لابراتوار ها و ایجاد شبکه ی آزمایشگاهی هوش مصنوعی، پشتیبانی از ایجاد و توسعه سکوها، میان افزارها، کتابخانه ها، و جعبه ابزارهای نرم افزاری متناسب با نیازهای ملی و منطقه ای، پشتیبانی از توسعه توان فناورانه در عرصه های راهبردی هوش مصنوعی قابل اعتماد، توضیح پذیر، روش های کم هزینه یادگیری ماشینی، هوش های مصنوعی مولد، تصمیم گیر و تعاملی، پشتیبانی از ایجاد و گسترش نهادهای حمایتی اختصاصی هوش مصنوعی از قبیل مراکز نوآوری، شتاب دهنده‎ها، پارک ها، مراکز رشد، و مراکز تحقیقات صنعتی در زیست بوم نوآوری کشور، ایجاد محیط های حقیقی و مجازی آزمون تنظیم گری بمنظور فراهم آوری زیرساخت بهره برداری آزمایشی محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی در مقیاس محدود، ایجاد دالانی بمنظور تسهیل توسعه کسب وکار و تجاری سازی محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی و توسعه سرمایه گذاری در کسب وکارهای فناور این حوزه بوسیله توانمندسازی سرمایه گذاران خطرپذیر بخش خصوصی به عنوان اقدامات لازم مشخص شده است.
تسهیل جذب پروژه های بین المللی در عرصه هوش مصنوعی
همچنین توسعه بازار ساماندهی و توسعه بازار محصولات و خدمات حوزه هوش مصنوعی با تکیه بر نقش شرکت های بزرگ به عنوان یکی دیگر از راهبردها تعیین و مواردی چون توصیف و ارزیابی نیروی کار هوش مصنوعی، پشتیبانی از برگزاری جوایز ملی محصولات و خدمات برتر هوش مصنوعی، تسهیل جذب پروژه های بین المللی در عرصه هوش مصنوعی با تأکید بر ایجاد مجموعه های تخصصی فعال در جذب، شکست و توزیع این پروژه ها بین متخصصان کشور بمنظور ارزش آفرینی و نگهداشت متخصصان، پشتیبانی از شرکت های بزرگ داخلی برای ارائه خدمات و محصولات هوش مصنوعی رقابت پذیر در حوزه های بین المللی، پشتیبانی از تشکیل کنسرسیوم و همکاری شرکتهای فناور در طول زنجیره ارزش در راستای تولید راهکارهای یکپارچه و دستیابی به مقیاس اقتصادی و ارتقای خدمات دولتی و خدمات عمومی مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان اقدامات مد نظر در این بخش عنوان شده است.
«ارتقای تعامل و شبکه‎ سازی های بین ‎المللی در عرصه هوش مصنوعی» به عنوان راهبرد دیگر تعیین شده است و همکاری در ایجاد یا گسترش اتحادهای بین المللی هوش مصنوعی در مشارکت با کشورهای همسو و پیشرو، تدوین و انعقاد قراردادهای همکاری میان کشوری در عرصه های در رابطه با حکمرانی، مالکیت، و به اشتراک گذاری داده، توسعه همکاریهای مشترک با کشورهای هدف بمنظور انتقال فناوری و تجارت محصولات و خدمات بوسیله تعریف پروژه ها و سرمایه گذاری های مشترک، ایجاد مراکز تحقیقاتی، سکوها، و محیط های آزمون مشترک در عرصه هوش مصنوعی، عضویت و مشارکت فعال در مجامع علمی مرتبط منطقه ای و بین المللی و نقش آفرینی فعال در تدوین استانداردها، توافقات و جریان سازی های بین المللی از اقدامات مورد انتظار در این بخش محسوب می شود.
ترویج، فرهنگ سازی و ارتقای سواد عمومی بمنظور گسترش استفاده صحیح از فناوری هوش مصنوعی در صنعت، دولت و جامعه متناسب با فرهنگ اسلامی به عنوان راهبرد آخر مشخص شده و در همین راستا تاکیده شده که ترویج استفاده صحیح از دستاوردها و کاربردهای حوزه هوش مصنوعی با بهره بردن از ظرفیت مدارس، دانشگاه ها، رسانه های عمومی و فضای مجازی، پشتیبانی از برگزاری مسابقات، همایش ها، کارگاه ها و نشست های علمی و ترویجی، آگاه سازی و ارتقای سطح دانش مدیران بخش عمومی نسبت به اهمیت، ملزومات، کاربردها و چشم انداز آینده هوش مصنوعی، درک و تبیین آثار و تبعات مثبت و منفی اجتماعی و اخلاقی هوش مصنوعی و نظام مند کردن بهره گیری از هوش مصنوعی در راستای هوش انسان اله و استفاده از هوش مصنوعی برای بسط ارزش های اخلاقی، حقوقی و اجتماعی مبتنی بر اصول و ارزش های تمدن نوین اسلامی در دستور کار متولیان قرار گیرد. اولویت های ملی به کارگیری هوش مصنوعی
اولویت های هوش مصنوعی، مبتنی بر نیازهای اساسی انسان با هدف استقرار تمدن نوین اسلامی، مزایا و موضوعات راهبردی کشور انتخاب شده اند.
محورهای اولویت دار و کلان پروژه های به کارگیری هوش مصنوعی دو بخش الف و ب بصورت زیر است:

در ماده دیگری از پیش نویس این سند به سازوکار اجرائی و نظارت بر اجرای سند اشاره شده است که جزئیات آن به شرح زیر است؛ ۱- شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه سیاست گذاری، هماهنگی و نظارت کلان بر اجرای این سند را بر عهده دارد.
۲- ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مسئولیت رصد، پایش و نظارت این سند را در تعامل به شورای راهبری هوش مصنوعی و مرکز ملی هوش مصنوعی بر عهده داشته و پیشنهاد بازبینی های لازم در سند و گزارش کلان مربوطه را در فواصل زمانی مشخص به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد نمود.
۳- بمنظور برنامه ریزی، هماهنگی، نظارت، پایش شاخص ها و تسهیل اجرای سند، «مرکز ملی هوش مصنوعی» وابسته به معاونت علمی، فناوری، و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تشکیل می شود.
۴- شورای راهبری هوش مصنوعی مسئولیت راهبری اجرائی شدن سند ملی هوش مصنوعی را بر عهده خواهد داشت.
۵- رییس مرکز بالاترین مقام اجرائی مرکز است که به پیشنهاد معاون علمی، فناوری، و اقتصاد دانش بنیان و با حکم رییس جمهور، به مدت ۴ سال به این سمت منصوب می شود و انتصاب مجدد ایشان بلامانع است.
۶- دولت موظف است بودجه های مورد نیاز این سند را متناسب با تحقق اهداف و فاکتورهای این سند در قالب یک ردیف مستقل در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی کند.
همچنین در یک تبصره اینطور مطرح گردیده است که دستگاه های دولتی مجاز هستند در امتداد اجرای این سند قسمتی از منابع مالی خودرا برای توسعه علم و فناوری حوزه هوش مصنوعی در عرصه ماموریت شان اختصاص دهند.
وظایف مرکز ملی هوش مصنوعی؛ از حمایت مادی از فناوران تا شرکتها تا تعیین ماموریت های بخشی
وظایف مرکز ملی هوش مصنوعی در ۸ بخش تدوین شده که عبارت است از تقسیم وظایف کلی دستگاهها و تعیین ماموریت های بخشی و هماهنگی آنها با شناسایی و بهره گیری از زیرساخت های نهادی و ساختاری کشور برای پیاده سازی این سند، حمایت مادی، معنوی، علمی و تسهیل گری از فناوران و شرکت های فعال در عرصه هوش مصنوعی، شرکت های ارائه دهنده خدمات، صندوق های تامین مالی، طرح های فناورانه و تجاری سازی آنها، ایجاد زیرساخت های مالی، فیزیکی، خدماتی، پشتیبانی، نرم افزاری، تجهیزاتی و فضاهای تولید نیمه صنعتی و صنعتی، تسهیل ارائه خدمات توسعه فناوری و تجاری سازی با تامین منابع، امکانات و زیرساخت های موردنیاز مجریان پروژه ها و کارگزاران خدمات فناوری بخش خصوصی و تدوین نقشه راه اجرائی سازی سند شامل ارائه برنامه های عملیاتی بمنظور اجرای اقدامات سند، تعیین دستگاه های مسئول و همکار اجرای برنامه ها.
همچنین ایجاد سامانه های اطلاعاتی شرکتها و محصولات و خدمات تخصصی، ایفای نقش به عنوان بازوی تخصصی نیازسنجی، اولویت گذاری، جهت‎ دهی و آینده پژوهی در عرصه هوش مصنوعی کشور و ارائه زمانبندی اجرای برنامه ها و بودجه مورد نیاز اجرای آنها، ارائه نقشه راه اجرائی سازی سند به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور حداکثر شش ماه بعد از ابلاغ سند و ارائه گزارش سالانه ارزیابی اجرای سند به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از دیگر وظایف مرکز محسوب می شود. مرکز موظف است ظرف مدت شش ماه بعد از ابلاغ سند، عناوین فاکتورهای سند در چهار سرفصل فاکتورهای ورودی، فرایندی، خروجی و پیامدی شامل زیرساخت، نیروی انسانی، خدمات و تحقیقات را تدوین کرده و به تایید ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برساند.
گفتنی است؛ با حکم رییس جمهور، ماموریت تشکیل «شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی» به روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان محول شده است.


منبع:

1402/11/01
16:43:15
5.0 / 5
252
تگهای خبر: آزمایش , ابزار , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک