ناسا نخستین سالروز فعالیت تلسکوپ جیمز وب را جشن می گیرد

به گزارش کوتاه کننده لینک، ناسا امروز نخستین سالگرد فعالیت علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب را طی یک رویداد مجازی جشن می گیرد.

به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا، این آژانس در تاریخ ۱۲ ژوئیه(۲۱ تیر) ساعت چهار بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۲۳: ۳۰ به وقت ایران) میزبان یک پخش زنده اینترنتی است.
یک سال از زمانیکه تلسکوپ فضایی قدرتمند جیمز وب(JWST) ناسا نخستین تصاویر علمی خویش را به اشتراک گذاشت، می گذرد.
در روز ۱۲ ژوئیه سال ۲۰۲۲، جیمز وب نخستین تصاویر تمام رنگی و داده های طیف سنجی خویش را منتشر نمود که نشان دهنده شروع رسمی عملیات علمی عمومی آن بود. نخستین تصاویر این تلسکوپ، نماهای جدیدی از اجرام کیهانی خیره کننده را ثبت نمود و به اعماق کیهان دور نگاهی انداخت.
ناسا هم به همین مناسبت میزبان یک پخش زنده علمی است.
طبق بیانیه این آژانس فضایی، دو کارشناس جیمز وب در این برنامه حضور خواهند داشت که در مورد تأثیر تلسکوپ فضایی در سال اول مطالعه جهان های دور، توصیف جو سیارات فراخورشیدی و درک سیارات در منظومه شمسی ما بحث خواهند کرد.
این برنامه را می توانید از وبسایت ناسا دنبال کنید.
از بینندگان خواسته شده تا با استفاده از هشتگ #UnfoldtheUniverse یا با گذاشتن نظر در قسمت چت این رویداد، سوالات خویش را در رسانه های اجتماعی ارسال نمایند.
نخستین تصاویر جیمز وب شامل عمیق ترین و واضح ترین نماهای مادون قرمز از جهان های دور، همراه با تصاویر خیره کننده ای از سحابی های کارینا و حلقه جنوبی، گروهی از کهکشان ها به نام پنج قلوی استفان و طیفی از یک سیاره فراخورشیدی غول پیکر گازی به نام WASP-۹۶ b بود.
از آن زمان، تلسکوپ فضایی اطلاعات باورنکردنی جدیدی را در مورد کیهان فاش کرده و برای مثال از قدیمی ترین کهکشان تابحال تصویربرداری کرده است.
به افتخار نخستین سال علمی این تلسکوپ، ناسا مقرر است یک تصویر کاملا جدید از آخرین کشف جیمز وب را در ساعت شش بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۳: ۳۰ به وقت ایران) منتشر خواهد نمود. ناسا تصویر را به صورت آنلاین به اشتراک خواهد گذاشت.
رویدادهای اجتماعی دیگری بمناسبت سالگرد جیمز وب در مدارس، کتابخانه ها، موزه ها و مکانهای دیگر در طول تابستان هم انجام خواهد شد. این رویدادهای عمومی رایگان، علم و دستاوردهای وب را با اطلاعات، فعالیت ها به نمایش می گذارند.
در ادامه نگاهی می اندازیم به هشت تصویر خیره کننده ای که جیمز وب در نخستین سال فعالیت علمی خود منتشر نمود.

میدان عمیق
نخستین مورد از مجموعه ای از تصاویر انتشار یافته ی جیمز وب، «تصویر میدان عمیق وب» بود که در آن زمان عمیق ترین تصویر جیمز وب از کیهان به حساب می آمد. بعد از این تصویر، تصاویر عمیق تری گرفته شد، اما برای خیلی از ستاره شناسان این تصویر نخستین منادی عصر جدیدی از نجوم بود.

چندین کهکشان در این تصویر پیش از این دیده نشده بودند و به نظر می آید دورترین کهکشان هایی هستند که تاکنون دیده شده یا با جزئیات مورد بررسی قرار گرفته اند. این اکتشافات می توانند درک ما از جهان اولیه را تغییر دهند.

ستون های آفرینش
خوانندگان تیزبین امکان دارد این مناره های سر به فلک کشیده از غبار و گاز کیهانی را بعنوان ستون های آفرینش که یک منطقه ی ستاره ساز در سحابی عقاب است، تشخیص دهند.

این منطقه سوژه یکی از مشهورترین تصاویر نجومی تمام دوران ها بود که با تلسکوپ فضایی هابل در سال ۱۹۹۵ گرفته شد و جیمز وب بر مبنای آن میراث، بار دیگر ابرهای مواج با جزئیات بیشتری از قبل که فرایند تشکیل ستاره را نشان می دادند، نمایان کرد.

سیاره مشتری
جیمز وب تمام وقت خویش را صرف خیره شدن به اعماق جهان نمی نماید. این تصویر از سیاره مشتری شاید زیباترین تصویر آن از یکی از سیارات منظومه شمسی ما باشد که شفق شمالی و جنوبی این سیاره را با رنگ آبی روشن نشان داده است.

همینطور حلقه های ضعیف و دو قمر کوچک آن در این تصویر دیده می شود. عملکرد درونی سیارات غول پیکر برای محققان تا حدودی مرموز باقی مانده است، آنها امیدوارند که تصاویری مانند این نشان دهند که چگونه لایه های مختلف درون این جهان های عظیم با یکدیگر تعامل دارند.

کهکشان چرخ گاری(Cartwheel)
این کهکشان، یکی از عجیب ترین کهکشان های جهان است. احیانا زمانی این کهکشان مارپیچی شبیه کهکشان راه شیری بوده است، تا این که یکی از کهکشان های همراهش درست از مرکز آن منفجر شده و موج هایی از ستارگان و گاز بوجود آورده که سبب شده شکل های حلقه ای تودرتو در این تصویر قابل مشاهده باشد.

در تصاویر قبلی، جزئیات آن توسط ابرهای غبار پوشیده شده بود اما توانایی جیمزوب در رصد به محققان این امکان را داد تا آنرا با جزئیات بیشتری تحلیل و بررسی کنند و انفجارهای غیرمنتظره ای از شکل گیری ستارگان را بعد از این فروپاشی پیدا کنند که شکل این کهکشان را ایجاد کرد.

WR ۱۲۴
ستاره ای که در مرکز این تصویر قرار دارد در آستانه ی تبدیل شدن به یک ابرنواختر است. این ستاره WR ۱۲۴ نام دارد و یک ستاره ولف -رایه(Wolf-Rayet) محسوب می شود، ستاره ای که با آماده شدن برای انفجار آغاز به ریختن لایه های بیرونی خود کرده است.

این امر به این علت اتفاق می افتد که هیدروژن ستاره برای ذوب شدن در هسته به اتمام رسیده است و به جای آن ستاره آغاز به سوزاندن عناصر سنگین تر کرده است. این مورد باد قدرتمندی بوجود می آورد که گاز و غبار لایه های بیرونی ستاره را از بین می برد و ابری شبیه به رنگ بنفش بوجود می آورد. طی چند میلیون سال آینده، تمام جزئیات خارق العاده نشان داده شده در این تصویر با انفجار شدید WR ۱۲۴ ناپدید خواهند شد.

کهکشان فانتوم
این مارپیچ شبح مانند در واقع مرکز یک کهکشان مارپیچی است، اما جزئیات پیچیده ی بازوهای آن توسط قابلیت های منحصر به فرد مادون قرمز جیمز وب آشکار شده است.

این کهکشان M۷۴ یا کهکشان فانتوم نامیده می شود و حدود ۳۲ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. غبار و گاز که بازوهای مارپیچی آنرا می سازند، از مرکز کهکشان به سمت بیرون می پیچند. تصاویری از این دست نه تنها به ستاره شناسان کمک می نماید تا شکل گیری ستاره ها را درک کنند، بلکه به درک تکامل کهکشان ها هم کمک می نماید.

WR ۱۴۰
حلقه های موجود در این تصویر امکان دارد یک مصنوع ساده ی دوربین به نظر برسند، اما به طرز شگفت انگیزی واقعی هستند. این منظومه ستاره ای که WR ۱۴۰ نام دارد شامل یک ستاره ولف-رایه و یک ستاره ابرغول با جرم حدود ۲۰ برابر خورشید است.

حلقه ها از گرد و غبار غنی از کربن ساخته شده اند. در مجموع، این حلقه ها بیشتر از ۱۰ تریلیون کیلومتر از ستاره ها فاصله دارند و گرد و غبار حلقه هایی مانند این می تواند در توزیع کربن در جهان که بعدا در ستارگان و سیارات جدید گنجانده می شود، بسیار مهم باشد.

سحابی حلقه جنوبی
هر دوی این تصاویر سحابی حلقه جنوبی را نشان می دهند، گستره ی وسیعی از غبار و گاز که با رقص مرگبار حداقل چهار ستاره شکل گرفته است که همگی به دور یکدیگر می چرخند.

ستاره اولیه در مرکز سحابی چندین دوره از ریزش لایه های بیرونی خویش را پشت سر گذاشته است. تصویر سمت چپ گازی را نشان داده است که کل سحابی را پوشانده است، در حالیکه از حفره ی درون گازهای تصویر سمت راست ستاره های درون سحابی نمایان شده است. تا پیش از جیمز وب، ما تنها از وجود دو ستاره در سحابی خبر داشتیم اما این تصاویر جدید نشان داد که چهار یا پنج ستاره وجود دارد.

1402/04/21