URL



وقتی پهپادها افراد مبتلا به ایست قلبی را از مرگ نجات می دهند!

وقتی پهپادها افراد مبتلا به ایست قلبی را از مرگ نجات می دهند!

کوتاه کننده لینک: پژوهشگران سوئدی در بررسی جدید خود، پهپادها را به کار گرفته اند تا افراد مبتلا به ایست قلبی را از مرگ نجات دهند.


به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، پهپادها ممکنست وسیله مناسبی برای ارسال خیلی از اقلام باشند اما برخی از پروژه های پژوهشی نشان داده اند که ارسال دستگاه شوک الکتریکی موسوم به "دفیبریلاتور" (Defibrillator) به وسیله پهپادها می تواند نتایج نجات بخشی داشته باشد. پژوهشگران سوئدی در بررسی جدید خود، این فناوری را برای اولین بار در جهان واقعی به کار گرفته اند. پهپادها در این بررسی، به طور متوسط بسیار جلوتر از کارکنان آمبولانس، تجهیزات پزشکی را رساندند.
هنگامی که شخصی به ایست قلبی گرفتار می شود، مرگ مغزی می تواند در عرض چند دقیقه رخ دهد؛ بدین سبب شانس زنده ماندن برای افرادی که بیرون از بیمارستان به ایست قلبی گرفتار می شوند، خیلی کم است. درمان سریع شامل "احیای قلبی- ریوی"(CPR) و استفاده از "دفیبریلاتور خارجی خودکار"(AED) می تواند شانس زنده ماندن را بصورت قابل توجهی افزایش دهد. به همین دلیل، در رساندن تجهیزات به محل حادثه، هر ثانیه بسیار مهمست.
در سال ۲۰۱۴، طرحی موسوم به "پهپاد آمبولانس" (Ambulance Drone) ازطریق یک دانشجو ارائه شد که یک وب کم در آن به کار رفته بود. پهپاد بعد از رسیدن به محل حادثه، دفیبریلاتور را با یک ریسمان به سمت پایین می فرستاد.
یک نمونه دیگر از این پهپادها، "دفیکوپتر"(Defikopter) است که در سال ۲۰۱۷ در "موسسه کارولینسکا" (Karolinska Institutet) ابداع شد و نشان داد که پهپادها چگونه می توانند دفیبریلاتورها را چهار برابر سریع تر از آمبولانس ها برسانند.
"آندریاس کلیسن"(Andreas Claesson)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: این مساله برای اولین بار در جهان رخ داده است که یک گروه پژوهشی، نتایج یک بررسی را ارائه می دهد که طی آن، پهپادها می توانند به همراه دفیبریلاتور به محل وقوع ایست قلبی پرواز کنند.
این پروژه آزمایشی، اپراتورهای خدمات اضطراری، خلبانان پهپادها و کنترل ترافیک هوایی را شامل می شود و در سال گذشته، پهپادها را برای رساندن دفیبریلاتورها به محل وقوع ایست قلبی طی چهار ماه به کار گرفت. از میان ۵۳ هشدار مشکوک به ایست قلبی، پهپادها به ۱۲ موقعیت ارسال شدند و با موفقیت به همراه دفیبریلاتور به آنجا رسیدند. پهپادها به طور متوسط، ۳/۱ کیلومتر را پیمودند و هفت بار قبل از آمبولانس و با فاصله زمانی یک دقیقه و ۵۲ ثانیه به موقعیت رسیدند. با این وجود، هیچ کدام قبل از رسیدن آمبولانس مورد استفاده قرار نگرفتند.
"سوفیا شیربک"(Sofia Schierbeck)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: حتی اگر از هیچکدام از دفیبریلاتورها استفاده نشده باشد، پژوهش ما نشان میدهد که از پهپادها می توان برای ارسال دفیبریلاتورها بصورت ایمن و در مواقع ضروری بهره برد.
در این پژوهش، چند عامل محدودکننده وجود داشت که زمان به کار گرفتن پهپادها را محدود کرد؛ همچون اینکه پهپادها نمی توانستند در تاریکی، هوای بارانی یا هنگام وزیدن بادهای شدید پرواز کنند و طوری برنامه ریزی شده بودند که از پرواز کردن بر فراز نواحی پرجمعیت بپرهیزند. این بدان معناست که پهپادها نمی توانستند تعدادی از ارسال ها را انجام دهند. پژوهشگران می توانند قابلیت های این فناوری را گسترش دهند تا پهپادها بتوانند برای موارد بیشتری از ایست قلبی پاسخگو باشند و زودتر به صحنه برسند.
کلیسن افزود: ما از زمان تکمیل شدن این پژوهش، چندین زمینه بهبود را شناسایی کرده ایم. ما در آوریل امسال، پژوهشی را با یک سیستم بهبود یافته شروع کردیم و تصمیم گرفتیم به آزمایش این ایده بپردازیم که آیا می توانیم پهپادها را هنگام هشدارهای بیشتر به کار ببریم و زمان پاسخگویی را کاهش دهیم تا مزیت زمان در مقایسه با آمبولانس افزایش یابد. هر دقیقه بدون درمان در مراحل ابتدایی، احتمال زنده ماندن را تا حدود ۱۰ درصد می کاهد و بنا بر این است که ما باور داریم این روش جدید می تواند جان افراد را نجات بدهد.
این پژوهش در مجله "European Heart Journal" به چاپ رسید.




منبع:

1400/06/09
10:13:12
5.0 / 5
661
تگهای خبر: آزمایش , الكتریكی , خدمات , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان gph در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
کوتاه کننده لینک

کوتاه کننده لینک