شگفتی های فضا در سال ۹۹؛

از تهیه سالاد فضایی تا شهاب سنگی كه جلوی در یك خانه سبز شد!

پارسال محققان به دستاوردهای مهمی در حوزه دانش و فناوری فضایی دست پیدا کردند و توانستند از سیارک ها و ماه نمونه جمع آوری کنند و مدت زمان سفر به ایستگاه فضایی بین المللی را کاهش دهند.

به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از مهر، سال قبل برای ستاره شناسان و محققان فضایی سال پر مشغله بود. هرچند مأموریت ها و پروژه های مختلف به علت شیوع کرونا با تأخیر انجام شدند اما هیجان جمع آوری نمونه از ماه، ارسال کاوشگر به مریخ و کشت تربچه در ایستگاه فضایی بین المللی برای خیلی از ناظران و دست اندرکاران این بخش کافی بود تا محققان مسیر خویش را برای توسعه فناوری های نوین و دستیابی به رازهای جدیدی از جهان ادامه دهند.
در همین راستا به بعضی از مهم ترین رویدادهای فضایی سال قبل اشاره می کنیم:
فرود کاوشگر ناسا روی مریخ
یکی از جالب ترین رویدادهای سال قبل که توجهات زیادی را به خود جلب کرد فرود کاوشگر استقامت روی سیاره مریخ بود. این کاوشگر که با بودجه ۲ میلیارد دلار ساخته شده بود بعد از سفری طولانی به صورت موفقیت آمیز روی سیاره سرخ فرود آمد. همینطور استقامت از محل فرود خود عکس و ویدئویی به زمین ارسال کرد. علاوه بر آن کاوشگر ناسا صدای مریخ را هم ثبت نمود. همراه این کاوشگر اولین بالگرد مریخی هم به این سیاره ارسال شد تا با استفاده از پنل های خورشیدی انرژی مورد نیاز برای حرکت خویش را تأمین کند.

کاوشگر چینی از مریخ عکس گرفت
البته سال قبل فقط ناسا نبود که کاوشگر به مریخ فرستاد. چین هم کاوشگر تیان ون۱ را به این سیاره فرستاد تا نشانه های حیات در سیاره را بررسی کند. این مأموریت شامل مدارگرد و مریخ نورد است و چندی پیش وارد مدار این سیاره شده است. مقرر است در ماههای آینده مریخ نورد روی آن فرود بیاید. مدارگرد این مأموریت سه عکس از مریخ به زمین فرستاده است.

شهاب سنگی که جلوی در خانه سقوط کرد! در اواخر سال قبل شهاب سنگی در آسمان انگلیس و کشورهای شمال اروپا رصد شد. طبق بررسی های محققان این شهاب سنگ که به شکل گلوله ای درخشان دیده می شد، در منطقه گلوسسترشایر انگلیس فرود آمد. جالب آنکه یک تکه ۳۰۰ گرمی آن جلوی در خانه ای در همین منطقه پیدا شد. سنگ آسمانی سیاه رنگ، یک کندریت کربنی است که قبلاً در انگلیس مشاهده نشده بود و در راه پارکینگ یک خانه پیدا شده است.

سالاد با تربچه فضایی برای فضانوردان
یکی از پروژه هایی که در ایستگاه فضایی بین المللی انجام شد، کاشت سبزیجات در گرانش صفر بود. در همین راستا محققان موفق شدند در این شرایط تربچه بکارند. کیت روبینز فضانورد حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی ۲۰ تربچه برداشت کرد و برای بار دوم دانه های این سبزی را کاشت. البته به خدمه ایستگاه اجازه داده شد تا پیش از ارسال تربچه های فضایی به زمین، مقداری از آنها را مصرف کنند. پیش از این هم محققان با موفقیت، کاهو و شاهی در فضا کشت کرده اند.

شهاب سنگ عامل نشتی ایستگاه فضایی!
در سال ۲۰۱۹ میلادی نشتی در ماژول روسی ایستگاه فضاییی بین المللی کشف شد. فضانوردان روس که در ایستگاه فضایی بین المللی حضور دارند با استفاده از یک چای کیسه ای نشتی احتمالی در یکی از ماژول ها را ردیابی کردند!
اما علل ایجاد آن تا مدت ها بررسی می شد و حتی سازمان فضایی روسیه آمریکا را متهم به خرابکاری کرد. اما در نهایت دیمیتری راگوزین رئیس سازمان فضایی روسیه هم دلیل آنرا برخورد احتمالی یک شهاب سنگ کوچک به بدنه ماژول اعلام نمود.
ژاپن از سیارک نمونه برداری کرد
در سال قبل فضاپیمای ژاپنی هایابوسا۲ پس از مأموریتی طولانی و ۲ بار فرود، از سیارک ریوگو نمونه جمع آوری کرد و در نهایت آنرا به زمین رساند. این نخستین باری بود که یک فضاپیما نمونه ای از خاک و سنگ زیر سطح یک سیارک جمع آوری و به زمین ارسال شد.

ارسال نمونه خاک ماه به زمین بعد از ۴۵ سال
سال گذشته چین بیشتر از پیش نشان داد در آینده ای نه چندان دور به یکی از قدرت های فضایی جهان تبدیل خواهد شد. این کشور علاوه بر فرستادن کاوشگر به مدار مریخ، کاوشگر چانگ ۵ را به ماه فرستاد تا برای اولین بار بعد از ۴۵ سال از این سیاره نمونه جمع آوری کند. این کاوشگر در حقیقت شامل ۴ ماژول بود. در عملیات جمع آوری نمونه، ۲ ماژول روی ماه فرود آمدند و بعد از حفاری در سطح آن، نمونه ای به وزن ۴.۴ پوند از خاک و سنگ سیاره جمع آوری کردند. کپسول حاوی این نمونه در نهایت با چتر نجات در منطقه مغولستان چین فرود آمد. الان بخشی از این نمونه در موزه نگهداری می شود، اما بخش اعظم آن در موارد تحقیقاتی به کار می رود.

سقوط تلسکوپ آرسیبو در پورتوریکو
سال گذشته تلسکوپی که بیشتر از نیم قرن به اکتشافات نجومی کمک کرده بود، ویران شد. رسیور ۹۰۰ تنی و گنبد تلسکوپ رادیویی آرسیبودر پورتوریکو روی بخش شمالی بشقاب انعکاس دهنده آن در فاصله ۴۰۰ فوتی سقوط کردند. قبلاً یکی از کابل ها هم پاره شده بود و بنیاد ملی علوم آمریکا اعلام نموده بود آنرا تعطیل خواهد نمود. این در شرایطی است که نصب یک تلسکوپ جدید حدود ۳۵۰ میلیون دلار هزینه دارد.

خاک ماه به آجر تبدیل می شود
گروهی از محققان سازمان فضایی هند (ISRO) و انستیتو علوم بنگالورو این کشور فرایندی حافظ محیط زیست برای ساخت آجرهای فضایی در سطح ماه ابداع نموده اند. برای این منظور از خاک ماه باکتری و گوار (نوعی بنشن) استفاده می شود. همینطور در این فرآیند از اوره استفاده شده که میتوان آنرا از ادرار فضانوردان تأمین کرد.
روس ها ۳ ساعته فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی رساندند
در سال قبل سازمان فضایی روسیه رکورد مدت زمان سفر به ایستگاه فضایی بین المللی را شکست و در مأموریت اکسپدیشن ۶۴، یک کپسول سایوز همراه ۳ فضانورد از مقر بایکنور در قزاقستان به فضا ارسال شد و در ۳ ساعت به مقصد رسید. این درحالی است که به صورت معمول سفرهای فضایی که از قزاقستان پرتاب می شوند، ۶ ساعت طول می کشند. سفر فضایی از خاک آمریکا به این ایستگاه هم مدت زمان طولانی تری طول می کشد.

کشف یک خورشید جوان
ستاره شناسان با استفاده از ابزار TESS ناسا یک ستاره جوان به نام TOI۴۵۱ رصد کرده اند که شباهت زیادی به خورشید دارد. البته ستاره تازه کشف شده فقط ۱۲۰ میلیون سال عمر کرده است. این بدان معنا است که مطالعه آن اطلاعات زیادی درباره چگونگی تشکیل منظومه شمسی در اختیار ما قرار می دهد. برپایه اطلاعات به دست آمده این ستاره حدود ۹۵ درصد حجم خورشید را دارد و ۱۲ درصد از آن کوچک تر است.
اسپیس ایکس فضانوردان را از خاک آمریکا به فضا برد
سال گذشته اسپیس ایکس موفق شد برای اولین بار بعد از ۱۰ سال فضانوردان را از خاک آمریکا به فضا ببرد. در عملیات آزمایشی ارسال کپسول کرو دراگون در ماه می دو فضانورد (باب دانکن و داگ هارلی) به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کردند و بعد از ۲ ماه اقامت در آنجا به زمین بازگشتند.

تلسکوپ وجود آب در ماه را ثابت کرد
در سالی که گذشت، محققان با استفاده از اطلاعات تلسکوپ هوایی SOFIA متوجه شدند مقدار آب موجود در ماه از تصورات پیشین بیشتر است. حال آنکه قبلاً تصور می شد سطح ماه کاملاً خشک باشد. طبق دو تحقیق جدید احتمالاً آب به صورت گسترده تر در سیاره مذکور وجود دارد و همینطور تأیید شد دسترسی به آن در مناطقی در سطح ماه که آفتاب به آنها می تابد، گسترده تر است.

1400/01/12