حالت كوانتومی ۱۰ هزار برابر ماناتر شد

دانشمندان موفق شدند حالت كوانتومی را 10 هزار برابر طولانی تر از گذشته پایدار كنند تا این كشف، مسیر را برای پیشرفت تحقیقات كوانتومی باز كند.

به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، امروز روز خوبی برای فیزیک کوانتومی است، چونکه پژوهشگران دانشکده مهندسی مولکولی دانشکده "پریتزکر" دانشگاه شیکاگو روشی برای بسط و طولانی کردن حالت های کوانتومی پیدا کرده اند و توانسته اند آنها را ۱۰ هزار بار طولانی تر از گذشته کنند.
این کار با توجه به این که دانشمندان تابحال تلاش زیادی کرده اند تا این حالت ها را بیش از چند میلیونم ثانیه نگه دارند، جهش و پیشرفت بزرگی است و الان ارتباطات کوانتومی، محاسبات و سنجش می تواند متحول شود.
"دیوید آشالوم" سرپرست این تحقیق اظهار داشت: این موفقیت، دستیابی به زمینه های جدید و مهیج تحقیق در علم کوانتوم را فراهم می آورد. کاربرد گسترده این کشف، همراه با یک نحوه اجرای بسیار جالب اجازه می دهد تا خیلی از جنبه های مهندسی کوانتوم تحت تأثیر قرار گیرد و امکان را برای تحقیقات جدیدی که تابحال تصور می شد غیر عملی هستند، فراهم می آورد.
این تیم کار بسیار دشواری انجام داده است، چونکه حالات کوانتومی به فضاهای بسیار آرام و پایدار برای عملکرد احتیاج دارند و به حداقل رساندن هرگونه اختلال نویز، کلیدی و مهمست.
تیم دانشگاه شیکاگو اشاره کرد: با این رویکرد، ما اهتمام نمی نماییم نویزهای موجود در محیط اطراف را از بین ببریم، بلکه در عوض سیستم را فریب می دهیم تا فکر کند که نویزی را تجربه نمی کند.
روش پژوهشگران سبب شده است تا حالت کوانتومی تا ۲۲ میلی ثانیه منسجم بماند. سیستم این تیم تقریباً بطور کامل هرگونه تغییر دما، ارتعاشات فیزیکی یا نویزهای الکترومغناطیسی را که مواردی هستند که معمولاً در ناپایداری حالات نقش دارند، تنظیم می کند.
طبق گفته پژوهشگران، کشف خارق العاده آنها تقریباً در هر زمینه ای از فناوری کوانتومی منجر به کشف های جدید خواهد شد.
کوین مایو از پژوهشگران اصلی این مطالعه می گوید: بهترین قسمت این کار این است که انجام این کار بسیار ساده است. علم پشت آن پیچیده است، اما تدارکات اضافه کردن یک میدان مغناطیسی متناوب بسیار ساده است.
این یافته ها در مجله Science انتشار یافته است.

1399/05/25