URL



در پی بحران شیوع كروناویروس؛

فناوران ثروتمند خودساخته دنیا احتكار می كنند یا كمك؟!

فناوران ثروتمند خودساخته دنیا احتكار می كنند یا كمك؟!

كوتاه كننده لینك: شیوع چشم گیر كووید-19 زندگی، معیشت، اجتماعات و خیلی از مشاغل جهان را مختل كرده است. اما برخلاف آنچه ما در كشورهای كمتر توسعه یافته شاهد آن هستیم، می بینیم ثروتمندانی كه سُكان شركت های بزرگ را در جهان در دست دارند، چگونه با مسئولیت پذیری درصدد مقابله با این بلای همه گیر برآمده اند.


به گزارش كوتاه كننده لینك به نقل از ایسنا، شركت های بزرگ در سرتاسر جهان در حال كوشش برای مقابله با بیماری همه گیر كووید-۱۹ هستند و با اعطای كمك های نقدی و غیرنقدی گام مهمی در كمك به افزایش مراقبت های بهداشتی از بیماران مبتلا و كشف درمان یا واكسن احتمالی برمی دارند.
افرادی كه سُكان دار این شركت ها هستند، عموماً انسان های خودساخته ای هستند كه برمبنای ابتكار، خلاقیت و لیاقت خود رشد كرده اند و الان می بینیم كه در برهه حساس كنونی كمك به هم نوعان خودرا بدون هیچ چشم داشتی وظیفه انسانی خود می دانند و كمك های سخاوتمندانه ای به مبارزه با كروناویروس می كنند.
این كمك ها شامل كمك های چشم گیر نقدی نظیر كمك ۸۰۰ میلیون دلاری سوندار پیچای مدیرعامل شركت گوگل، كمك ۲۵ میلیون دلاری "مارك زاكربرگ" و جمع آوری ۱۵۰ میلیون دلار كمك نقدی توسط "بیل گیتس" و كمك های غیرنقدی مانند تغییر كاربری خط های تولید برای ساخت ماسك و وسایل مورد نیاز بیمارستان های برای مقابله با كووید-۱۹ و روش های ابتكاری برای به حداقل رساندن تأثیر این بیماری بر بهداشت عمومی و محدود كردن اختلالاتی كه در اقتصاد دنیا به وجود آورده است، می شود.
نكته جالب توجه اینجاست كه اغلب این كمك ها به كشور آمریكا بعنوان اقتصاد اول جهان اختصاص یافته است كه نشان داده است حتی كشورهای ثروتمند نیز به كمك در راه مقابله با این بیماری همه گیر نیاز دارند و شاید هم این كمك ها فارغ از این مورد صورت می گیرد و نشان داده است كه این افراد ثروتمند اما مسئول، به فكر كمك به جامعه خود در هر شرایطی و فارغ از چگونگی ایفای نقش دولت ها هستند.


این در حالی است كه متاسفانه در سایر كشورهای درگیر كه كمتر توسعه یافته هستند، این قبیل كمك ها از جانب افراد مشهور و صاحبان شركت های بزرگ و پردرآمد كمتر دیده می شود و شاید دیده نمی گردد. حتی در بعضی موارد شاهد آن بوده ایم كه بعضی از این شركت ها در این شرایط هم به دنبال سودجویی هستند و دست به احتكار وسایل مورد نیاز كادر درمان و مردم جامعه می زنند! گویا این شركت ها هیچگاه سیر نمی شوند و پیوسته تنها به دنبال سودجویی هستند.
در حالی كه كروناویروس به سرعت در مناطق مختلف جهان در حال گسترش است، غول های فناوری نظیر فیس بوك و اپل به همراه خیلی از شركت های معروف دیگر در حال تولید ماسك هستند و آنها را به كادر درمان و كاركنان مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده و اروپا اهدا می كنند تا از آنها در مقابل شیوع كروناویروس محافظت كنند.
در این گزارش به برخی تلاشهای این افراد در راه مقابله با كووید-۱۹ اشاره می نماییم.
شاید سردمدار این افراد، "بیل گیتس" باشد كه چند سالی هست فعالیت تجاری مستقیم خودرا در شركت مایكروسافت به جوانان سپرده و خود با همراهی همسرش با راه اندازی یك بنیاد خیریه معروف به بنیاد "بیل و ملیندا گیتس" مشغول كمك های بزرگی به جامعه بشریت است.


بنیاد بیل و ملیندا گیتس تابحال كمك های شایانی به مبارزه با بیماری همه گیر كووید-۱۹ كرده است. همچون این كمك ها می توان كمك به افراد مبتلا كه با یك چت ربات، وضعیت خودرا ارزیابی كنند، راه اندازی یك نرم افزار نظارت و پیگیری برای ردیابی موارد جدید مبتلاشدن به كروناویروس و تهیه ۱۵۰ میلیون دلار بودجه بشردوستانه برای تحقیقات در سرتاسر جهان در مورد این بیماری اشاره نمود كه ۲۵ میلیون دلار از آن اهدایی بنیاد خیریه CZI متعلق به "مارك زاگربرگ" و همسرش است.
"مارك زاكربرگ" و همسرش "پریسیلا چان" مبلغ ۲۵ میلیون دلار به برنامه شتاب دهنده درمانی كووید-۱۹ بیل گیتس اهدا كردند تا در كوشش برای پیشگیری از شیوع این بیماری همه گیر سهیم باشند.
موسسه خیریه مارك زاكربرگ و همسرش معروف به "CZI" مبلغ ۲۵ میلیون دلار به برنامه "شتاب دهنده درمانی كووید-۱۹" كه توسط بنیاد خیریه "بیل گیتس" و همسرش "ملیندا گیتس" به راه افتاده است، اعطا كرده اند.


"مارك زاكربرگ" مدیرعامل فیس بوك ضمن اهدای این ۲۵ میلیون دلار گفت تعداد ۷۲۰ هزار ماسك ذخیره اورژانسی خودرا به كاركنان مراقبت های بهداشتی اهدا می كند.
كادر درمانی در كشورهای درگیر نیاز فوری به تجهیزات محافظتی بیشتری دارند. بنابراین فیس بوك نیز مبادرت به اهدای ۷۲۰ هزار ماسكی كرد كه قبلا خریداری نموده بوده است.
"زاكربرگ" اظهار داشت: ما همین طور در تلاش هستیم تا میلیون ها ماسك دیگر تولید و اهدا نماییم. امیدوارم همه شما سالم و ایمن بمانید!
گوگل نیز ۸۰۰ میلیون دلار به مبارزه با "كووید-۱۹" كمك كرد. شركت بزرگ گوگل در واكنش به بحران همه گیری بیماری كووید-۱۹ مبادرت به اعطای كمك ۸۰۰ میلیون دلاری برای مبارزه با این بیماری كرده است و همزمان در حال تولید ماسك نیز هست.
"ساندار پیچای" مدیر عامل گوگل در وب سایت این شركت نوشته است: از آنجائیكه شیوع كروناویروس جدید در سرتاسر جهان رو به وخامت است، در حال نابودی جوامع و گرفتن جان افراد بسیاری است. امروز ما مبادرت به اعطای كمك ۸۰۰ میلیون دلاری و اهدای ۲ میلیون ماسك برای كمك به مقابله با بعضی از این چالش ها و پشتیبانی از مشاغل كوچك و متوسط، سازمان های بهداشتی و دولت ها و كاركنان بهداشت و درمان كه در خط مقدم مبارزه با این بیماری همه گیر جهانی هستند، كرده ایم.


"انریكه لورس" مدیرعامل شركت HP نیز متعهد شد میلیون ها دلار كمك و پشتیبانی را به دانشجویان، خانواده ها و جوامع اهدا كند.
شركت HP به همراه این تعهد، به لطف تیم چاپ سه بعدی و شبكه تولید دیجیتال خود در حال طراحی و تولید قطعات ضروری را برای پاسخ به نیازهای پزشكی بیمارستان ها است.
"تیم كوك" مدیر عامل اپل نیز در حساب كاربری توییتر خود اطلاع داد كه شركت اپل هم در حال مهیا كردن ماسك هایی برای كادرهای درمانی است.
وی نوشت: تیم های ما در اپل در حال تلاش هستند تا كمك های بیشتری به كاركنان مراقبت های بهداشتی درراه مبارزه با كووید-۱۹ عرضه كنند. ما میلیون ها ماسك برای كادر درمانی در ایالات متحده و اروپا اهدا می نماییم. خطاب به یكایك این قهرمانان خط مقدم مبارزه با كووید-۱۹ میگویم؛ از شما متشكریم.
"تیم كوك" تعداد ۱۰ میلیون ماسك را كادر درمان آمریكا اهدا كرد و در حال مهیا كردن میلیون ها ماسك دیگر برای اهدا به كشورهای اروپا است.
از طرف دیگر، "ایلان ماسك" مدیرعامل شركت خودروسازی تسلا و شركت فضایی اسپیس ایكس، یك كامیون حاوی ماسك، گان و غیره را به مركز آكادمی پزشكی "UCLA Health" ارسال كرد.


"پیتون رید" كارگردان آمریكایی كه همسرش در این مركز كار می كند برای تشكر از "ایلان ماسك" به خاطر انجام این كار در توییتر خود نوشت: من می خواهم از جانب همه از شما برای ارسال این كامیون حاوی ماسك، گان و غیره به "UCLA Health" تشكر كنم. آنها به خوبی مورد استفاده قرار می گیرند. همسرم، همكارانش و بیمارانش از شما متشكر هستند.
"جف بزوس" ثروتمندترین مرد دنیا و مدیرعامل شركت آمازون نیز در یك پست نوشت: در سطح جهانی با كمبود ماسك مواجه هستیم. اولویت ما این است كه این خلاء را پر نماییم و به تولید ماسك بپردازیم.
"جك ما" بنیان گذار "علی بابا" نیز بیش از یك میلیون ماسك و ۵۰ هزار كیت تست كروناویروس را به آمریكا اهدا كرد. او همینطور ۲۰ هزار كیت تست را به همراه ۱۰۰ هزار ماسك و ۱۰۰۰ گان پزشكی با محافظ صورت به ۵۴ كشور آفریقایی ارسال كرد.
در این میان شركت "نستله"(Nestlé) نیز با همكاری با صلیب سرخ جهانی و جامعه جهانی هلال احمر، ارائه كمك های فوری به كادر درمان، مراقبان سلامت و تقویت سیستم های بهداشتی و تلاشهای بشردوستانه خودرا در واكنش به شیوع كووید-۱۹ افزایش داده است.
این شركت، مواد غذایی، محصولات غذایی پزشكی و بطری های آب را اهدا می كند تا به كسانی كه بیشتر از همه درگیر این بیماری هستند، كمك نماید.
سایر شركت های بزرگ فناوری در سطح جهان نیز متعهد شده اند كه ماسك ها را بعنوان وسیله ای مقدماتی در دفاع مقابل كروناویروس بسازند و اهدا كنند.


همچنین شركت "یونیلور"(Unilever) كه بزرگترین شركت صابون سازی جهان است، مبادرت به ساخت و توزیع رایگان ضد عفونی كننده، صابون و مایع دستشویی، سفید كننده و مواد غذایی به ارزش ۱۰۰ میلیون یورو كرده است.
این شركت برای كمك به برآورده كردن تقاضای جهانی برای صابون و مایع دستشویی برای مقابله با بیماری همه گیر كووید-۱۹ دست به این اقدام زده است.
این شركت اعلام نمود تا زمانی كه واكسنی برای كووید-۱۹ ساخته نشود، صابون و مایع دستشویی بهترین مدافع ما در مقابل این بیماری به حساب می آید. "یونیلور" شعب خودرا در ایالات متحده، هند، چین، انگلیس، هلند، ایتالیا و دیگر كشورها در سرتاسر جهان مامور به تولید و توزیع میلیون ها قالب صابون رایگان برای افراد نیازمند كرده است.
این اقدام "یونیلور" در بجا آوردن مسئولیت خود برای كمك به مبارزه با این بیماری همچون آموزش به مردم در سرتاسر جهان در مورد چگونگی شستن دست ها بطور موثر، یك واكنش جدی به این بحران و به این مفهوم است كه سایر شركت ها را ترغیب می كند تا نقش خودرا در این بحران ایفا كنند.


همچنین كارخانه هایی كه معمولاً محصولات زیبایی و آرایشی لوكس تولید می كنند، در حال ساخت ماسك و ضدعفونی كننده دست در راه مقابله با این بیماری همه گیر هستند.
شركت "Kering SA" كه صاحب برندهای مطرح "بالنسیاگا" و "سنت لورن" است به تولید ماسك های جراحی برای بیمارستان های فرانسه مشغول شده است.
شركت "ایندیتكس" كه صاحب رند "زارا" است، به دنبال تبدیل قسمتی از ظرفیت تولید پارچه خود در اسپانیا برای ساخت گان های بیمارستانی است. این شركت همین طور می خواهد ۳۰۰ هزار ماسك به كادر درمانی این كشور اهدا كند و یك شبكه لجستیكی و تامین كننده برای پاسخگویی به نیازهای اورژانسی پزشكی فراهم آورد.
شركت "H&M" نیز از این راه پیروی كرده و به اهدای ماسك های محافظ، گان و دستكش به كشورهایی در اتحادیه اروپا كه بیشتر لطمه دیده اند، مشغول می باشد.
همچنین شركت لوكس "LVMH" كه صاحب برندهای مشهور و لوكس "لوئی ویتون"، "بولگاری"، "تگ هویر" و خیلی از برندهای دیگر است، از زیرساخت های تولید عطر خود برای تهیه ضدعفونی كننده دست استفاده می نماید. این شركت در اطلاعیه ای اظهار داشت: ما از خطوط تولید عطر و مارك های آرایشی خود برای تولید مقادیر زیادی ژل هیدروالكلی استفاده می نماییم.





منبع:

1399/01/11
22:00:59
5.0 / 5
772
تگهای خبر: تولید , چت , دیجیتال , ربات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴