جدیدترین داده های اینسایت در دسترس دانشمندان قرار گرفت

كوتاه كننده لینك: بیشتر از یك سال از فرود آمدن فرودگر ˮاینسایتˮ ناسا در مریخ می گذرد حال این فرودگر داده های ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار داده است.

به گزارش كوتاه كننده لینك به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، دانشمندان اظهار كرده اند با بررسی آخرین داده های "اینسایت"، امواج گرانش، صداهای آرام و عجیب از گرد و غبار را شناسایی كرده اند. اینسایت با موفقیت در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ برای یك ماموریت دو ساله بمنظور كاوش عمق سیاره سرخ روی سطح این سیاره نشست.
"دان بانفیلد"(Don Banfield) دانشمند اصلی این پژوهش از "دانشگاه كرنل"(Cornell University) آمریكا كه كنترل مجموعه ای از سنسورهای پشتیبان اینسایت كه APSS نام دارد را بر عهده دارد اظهار داشت: این قسمت كه اینسایت در آن قرار دارد قلمرو كاملاً جدیدی است كه ما در حال كشف آن هستیم.
اینسایت توسط مجموعه ای از سنسورهای پشتیبان كه "زیرسیستم جانبی محموله"(APSS) نامیده می شود، اطلاعات بیشتری از سطح مریخ نسبت به ماموریت های قبلی ارائه می دهد.
طبق اعلام ناسا دمای هوا در مریخ در روز جمعه ۲۱ فوریه در گرم ترین حالت ۹ درجه فارنهایت و در سردترین حالت منفی ۱۳۹ درجه فارنهایت بود و سرعت وزش باد نیز ۵۳ مایل در ساعت بود.
اینسایت همین طور مجهز به یك لرزه سنج برای شناسایی زلزله های مریخ است. سنسورهای سنجش فشار باد و هوا و مغناطیس سنج نیز برای اندازه گیری نیروهای مغناطیسی سیاره بر روی این كاوشگر تعبیه شده است.
اكنون بانفیلد و تیم هواشناسی شگفت زده شده اند كه سنسورهای آنها امواج گرانشی جدیدی از سیاره سرخ را كشف كرده اند. بانفیلد و همكارانش نوسانات فروصوت كمتر از ۱۰ هرتز را كه توسط سنسورهای فرودگر ثبت شده اند را كشف كردند.
آنها هم چنین توسط سنسورهای پشتیبان APSS متوجه صداهای گرد و غباری كه آنها را "گرد و غبار شیطانی"(dust devils) نامیده اند نیز شدند.
"اینسایت" یك فضاپیمای رباتیك سطح نشین مریخ است كه مقرر است برای نخستین بار یك نقشه درونی از سیاره مریخ تهیه نماید. این فضاپیما در تاریخ ۵ می ۲۰۱۸ از كالیفرنیا به فضا پرتاب شد و برابر برنامه از پیش تعیین شده در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ بعد از پیمودن ۴۸۵ میلیون كیلومتر بر روی سطح مریخ فرود آمد و مأموریتش را برای جمع آوری اطلاعات شروع كرد.
محل فرود این ماموریت، "هامونه الیسیوم" دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ در نظر گرفته شده بود كه در آنجا با به كار انداختن یك سنسور و یك كاوشگر دمایی و همین طور انجام آزمایش علمی رادیویی، برنامه مطالعه ساختار داخلی مریخ را شروع كرد.
این ماموریت را آزمایشگاه علمی و فناوری "جی پی ال"(JPL) برای ناسا اداره می كند و سطح نشین آن توسط سیستم های فضایی لاكهید مارتین ساخته شده است. طرح این ماموریت در ابتدا جهت راه اندازی در ماه مارس ۲۰۱۶ انجام شده بود و نام آن كوتاه شده "توضیح اكتشافات درونی با استفاده از بررسی های لرزه ای، زمین شناسی و انتقال حرارت" است.
"اینسایت" به مدت دو سال به كاوش و انجام تحقیقات در مریخ می پردازد.
یافته های این مطالعه در مجله "Nature Geoscience" منتشر گردید.

1398/12/08