توسعه ورقه های الكترونیكی نازك برای شارژ تلفن همراه

كوتاه كننده لینك: پژوهشگران مؤسسه ˮام آی تیˮ در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یك ورق الكترونیكی بسیار نازك شده اند كه این ورقه ها قادر به شارژ كردن تلفن های همراه می باشد.

به گزارش كوتاه كننده لینك به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) در پژوهش اخیرشان مواد بسیار نازك و خمیده را به وجود آورده اند كه اینترنت بیسیم و دیگر امواج الكترومغناطیسی هوا را جذب كرده و آنها را به برق تبدیل می كند.
"توماس پالاسیوس"(Tomás Palacios) پژوهشگر ارشد این مطالعه و همكارانش، یك آنتن خم شدنی و انعطاف پذیر را به یك لایه نیم رسانای انعطاف پذیر به ضخامت تنها سه اتم متصل كردند. این آنتن، وای -فای و دیگر سیگنال های فركانس رادیویی را جذب و آنها را به یك جریان متناوب تبدیل می كند و سپس به مولیبدن دی سولفید نیم رسانا كه به یك جریان الكتریكی مستقیم تبدیل می شود، متصل می شود.
سیگنال های وای -فای محیط می توانند یك دفتر را با قدرت بیشتر از ۱۰۰ میكرو وات پر كنند كه این توسط دستگاه های برداشت انرژی، برداشت می شود. سیستمی كه مؤسسه ام. آی. تی توسعه داده اند، دارای بازدهی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و هنگامی كه در معرض سیگنال های ۱۵۰ میكرووات برق در آزمایشات قرار داشت، حدود ۴۰ میكرووات انرژی تولید كرد.
محققان پیشتر "آنتن یك سو كننده"(rectennas) برداشت انرژی را ساخته اند اما دستگاه های موجود از نیم رساناهای معمولی كه سفت، شكننده هستند، ساخته شده اند. در مقابل، مولیبدن دی سولفید می تواند در ورق های "ماشین آلات رول و رول صنعتی" (industrial roll-to-roll machines) تولید شود، به این معنا كه آنها به اندازه كافی برای جذب انرژی مفید عظیم هستند.
آنتن یك سو كننده، آنتن تصحیح كننده یا آنتن اصلاح شونده، نوع خاصی از آنتن است كه برای تبدیل انرژی مایكروویو به برق جریان مستقیم(DC) به كار می آید. آنها در سیستم انتقال قدرت(توان) بی سیم استفاده می شوند كه انتقال قدرت توسط امواج رادیویی انجام می شود. عنصر ساده ی آنتن یك سو كننده متشكل از یك آنتن دوقطبی با یك دیود RF است كه در سراسر عناصر دو قطبی متصل شده است. دیود، جریان متناوب(AC) ناشی از آنتن های مایكروویو را یك سو می كند، برای تولید برق DC، قدرت بار در سراسر دیود متصل می شود.
یافته های این مطالعه در مجله "Nature" منتشر گردید.

1397/11/10