احتمال فراوان کشف حیات بیگانه در منظومه های دوگانه

کوتاه کننده لینک: دانشمندان می گویند حیات بیگانه به احتمال زیاد در سیاره هایی کشف خواهد شد که به دور ستاره های دوگانه می چرخند.

به گزارش کوتاه کننده لینک به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، تقریباً نیمی از ستارگانی که به اندازه خورشید هستند و تا حالا مشاهده شده اند، ستاره های دوگانه هستند. این بدان مدلول است که آن ستاره ی هم اندازه با خورشید به همراه یک ستاره دیگر به دور یک مرکز جرم مشترک می چرخند، در صورتیکه سیارات فراخورشیدی به دور این دو غول می چرخند.
ستاره دوگانه یک سامانه ستاره ای است که در آن دو ستاره به دور مرکز سنگینی سراسری مشترک میان خود گردش می کنند. سامانه های دارای بیش از دو ستاره را سامانه های چند ستاره ای می نامند. به ستاره دیگر "ستاره ندیم" یا "ستاره همدم" نیز گفته می شود.
بررسی های جدید نشان می دهند که درصد زیادی از ستارگان، قسمتی از یک سامانه حداقل دو ستاره ای هستند. ستارگان دوتایی در اخترفیزیک بسیار مهم هستند، برای اینکه خاصیت های مدار آنها جرم و چگالی آن ستارگان را برای اخترشناسان مشخص می کند. جرم خیلی از ستارگان تکی نیز از روی برون یابی جرم ستارگان دوتایی به دست می آید.
ستارگان دوتایی واقعی با ستارگان دوتایی نوری یکی نیستند، تفاوت آنها در این است که ستارگان دوتایی نوری از زمین و از دیدگاه ما با چشم غیر مسلح نزدیک به یکدیگر یا گاهی بصورت یک ستاره دیده می شوند، ولی هیچ اثر گرانشی بر یکدیگر ندارند و فقط در امتداد دید ناظر اینطور دیده می شوند.
ستارگان دوتایی از روی طیف سنجی هم شناخته می شوند. اگر مدار حرکت این ستارگان در امتداد دید زمین باشد به آنها "دوتایی گرفتی" می گویند و هویت آنها از راه راندمان از "پدیده گرفت" تشخیص داده خواهد شد.
ستاره های دوتایی گاهی می توانند بین یکدیگر جرم تبادل کنند و تکامل یابند. از معروف ترین ستارگان دوتایی می توان به "الغول" (ستارهٔ دوتایی گرفتی)، "شباهنگ" و "ماکیان ایکس یک" اشاره نمود.
اصطلاح ستاره دوتایی از سال ۱۸۰۲ توسط "ویلیام هرشل" به کار رفت. در تعریف او آمده است: یک ستاره دوتایی واقعی متشکل از دو ستاره است، بطوریکه یکدیگر را جذب می کنند.
حالا یک مطالعه جدید توسط پژوهشگران دانشگاه "کپنهاگ" نشان میدهد که سیاراتی که به دور ستارگان دوتایی می چرخند، بسیار متفاوت از زمین و سایر سیاراتی هستند که به دور ستاره های منفرد می چرخند. این یک راه جدید برای تحقیق در جستجوی حیات فرازمینی است.
بررسی سیستم های ستاره ای دوتایی برای کشف حیات بیگانه
این تحقیق بر روی رصد یک ستاره دوتایی انجام شده توسط تلسکوپ های "ALMA"در شیلی انجام شد. منظومه ستاره ای دوتایی که "NGC 1333-IRAS2A" نام دارد، در فاصله 1000 سال نوری از زمین قرار دارد و تیم دانشگاه "کپنهاگ" دریافتند که این منظومه ازطریق یک دیسک متشکل از گاز و غبار احاطه شده است.
آنها شبیه سازی های کامپیوتری را بر طبق این مشاهدات برای ترسیم چگونگی تکامل سیارات در اطراف این نوع سامانه ایجاد کردند و امیدوارند مشاهدات آینده بتوانند یافته های آنها را تأیید کنند.
پروفسور "جس کریستین یورگنسن" سرپرست این مطالعه توضیح داد: این هیجان انگیز است، برای اینکه جستجو برای حیات فرازمینی به چندین ابزار جدید و بسیار قدرتمند در سال های آتی تجهیز خواهد شد. این اهمیت درک چگونگی تشکیل سیارات در اطراف انواع مختلف ستارگان را بیشتر می کند.
شبیه سازی ها نشان داد که حرکت گاز و غبار احتمالاً از یک الگوی پیوسته پیروی نمی کند و ستاره برای مدت طولانی می تواند بسیار درخشان تر شود که نشان میدهد حرکت غبار قوی تر است.
این امر احتمالاً به سبب این واقعیت است که گرانش مشترک ستارگان دوتایی بسته به نزدیکی آنها به یکدیگر، بر دیسک گاز و غبار بطور متفاوتی تأثیر می گذارد و هنگامی که قوی تر است، سبب می شود مقدار زیادی از مواد به سمت ستاره ها بروند.
دکتر "راجیکا کوروویتا" از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: مواد درحال سقوط موجب گرم شدن قابل توجهی می شوند و این گرما، ستاره را بسیار درخشان تر از حد معمول می کند. این انفجارها دیسک گاز و غبار را از هم جدا می کنند. در صورتیکه دیسک باردیگر ایجاد می شود، انفجارها ممکنست همچنان بر ساختار منظومه سیاره ای بعدی تأثیر بگذارند.
دنباله دارها می توانند حیات را به سیاراتی که به دور ستاره های دوتایی می چرخند، بیاورند
هیچ سیاره ای در اطراف منظومه ستاره ای دوتایی "NGC 1333-IRAS2A" شکل نگرفته است، بااینکه پژوهشگران دانشگاه "کپنهاگ" امیدوارند مشاهدات تلسکوپ های ALMA از منظومه های ستاره ای مشابه را مطالعه کنند.
آنها همین طور توضیح دادند که بر روی دنباله دارها تمرکز خواهند کرد، برای اینکه احتمالاً نقش مهمی در تکامل حیات در سیارات دارند.
"کریستین یورگنسن" توضیح داد: طول موج های تحت پوشش ALMA به ما امکان می دهد مولکول های آلی کاملاً پیچیده را ببینیم، بدین سبب مولکول هایی با 9 تا 12 اتم و حاوی کربن تحت رصد ما هستند. این مولکول ها، بعنوان مثال اسیدهای آمینه که در دنباله دارها ذخیره شده اند، می توانند بلوک های سازنده مولکول های پیچیده تری باشند که کلید حیات هستند.
شبکه ALMA از 66 تلسکوپ تشکیل شده است که بطور هماهنگ عمل می کنند و وضوح بسیار بالاتری را نسبت به یک تلسکوپ امکان پذیر می کنند. تلسکوپ فضایی "جیمز وب" نیز به زودی به جستجوی حیات فرازمینی خواهد پرداخت و "تلسکوپ بزرگ اروپایی"(ELT) و "آرایه کیلومتر مربع"(SKA) به آن ملحق خواهند شد که مقرر است رصد کیهان را برای جستجوی حیات فرازمینی در سال 2027 شروع کنند.

1401/03/05